• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش احساس شکست و استرس ناباروری در کیفیت رابطه زناشویی با میانجی تجارب معنوی در زنان نابارور
تعداد صفحات 12
نویسنده سیده محدثه رضائی - سیدمحمود موسوی نژاد - مریم صف آرا
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی در حوزه سلامت شماره 4 پیاپی 18
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 84-73
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  زنان نابارور  ناباروری زنان  ناباروری  استرس ناباروری  بیرجند (شهرستان)  کیفیت رابطه زناشویی  تجارب معنوی  احساس شکست  
چکیده مقدمه و هدف: ناباروری یکی از تجربه‌های تلخ زندگی است که مشکلات روان‌شناختی متعددی را برای فرد و خانواده‌اش به وجود می‌آورد. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل نقش احساس شکست و استرس ناباروری در کیفیت رابطه زناشویی با میانجی تجارب معنوی در زنان نابارور بود.
روش: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. نمونه‌ای شامل ۱2۰ نفر از زنان نابارور به روش نمونه‌گیری دسترس که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند، از میان زنان مراجعه‌کننده به مرکز ناباروری شهر بیرجند در سال 1399 انتخاب شدند. ابزار‌های پژوهش شامل مقیاس احساس شکست گیلبرت و آلن (1998)، استرس ناباروری نیوتن و همکاران (1999)، تجارب معنوی اندروود و ترسی (۲۰۰۲) و کیفیت رابطه زناشویی راست و همکاران (1986) بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و نرم‌افزار مدل‌سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی PLS و نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اثر احساس شکست، استرس ناباروری و تجارب معنوی بر کیفیت رابطه زناشویی مستقیم و معنادار بود (01/0 > p ). همچنین تجارب معنوی در رابطه بین احساس شکست و استرس ناباروری با کیفیت رابطه زناشویی نقش میانجی داشت (01/0 > p)؛ و مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش می‌توان گفت استرس ناباروری، احساس شکست و تجارب معنوی از عوامل مؤثر در کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور محسوب می‌شوند.

کد مقاله 43594
تعداد بازدید 122

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397