• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان علل و پیامدهای ناباروری مردان
تعداد صفحات 11
نویسنده زینب هاشمی خواه - علیرضا افشانی
مشخصات نشریه  طلوع بهداشت یزد سال 20 شماره 5 پیاپی 89
تاریخ انتشار آذر و دی - 1400
محدوده صفحات 89-79
زبان فارسی
کلید واژه ناباروری  عامل ناباروری  مردان نابارور  عامل ناباروری مردانه  ناباروری مردان  پیامدهای ناباروری  علت ناباروری  
چکیده مقدمه: ناباروری دلایل بی‌شمار و متعددی دارد که اشاره موردی به آن ها، دشوار است. علل ناباروری در بین زنان و مردان متفاوت است و بررسی هر یک، پژوهشی متمایز و جدی می‌طلبد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل ناباروری مردان انجام شده است.
روش بررسی: تحقیق با روش نظریه زمینه‌ای صورت گرفته و روایت‌های مردان نابارور حول این پدیده را واکاوی نموده است. به همین منظور، 13 مصاحبه با زوجین ناباروری صورت گرفت که مشکل باروری از ناحیه مردان بود و زنان پابه‌پای همسران خود، مسائل ناباروری را تجربه کرده بودند. مصاحبه‌ها با رویکرد گلیزی، تحلیل شد.
یافته‌ها: در روایت‌ها، دلایل مختلفی برای ناباروری مردان ذکر شد که مهمترین آن‌ها ناباروریِ تعمیم‌یافته و پیوست شده از بیماری پیشین بود که به نوعی باروری مرد را زایل ساخته بود. ضمن آنکه علاوه بر تحمیل‌های فرهنگی ناباروری بر زنان، برخی از مردان نابارور، به گونه­ ای ناخواسته، وضعیت باروری همسران خود را تحت‌الشعاع قرار داده و به نوعی ناباروری آن ها ضمیمه وضعیت همسرانشان شده بود و با گذر زمان، همسران آن ها نیز نابارور شده بودند.
نتیجه‌گیری: در مجموع تمامی مباحث روایت شده، در پنج مقوله، «ناباروری ژنتیک»، «ناباروری فیزیولوژیک»، «کلیشه جنسیتی ناباروری» و «بازتولید ناباروری مردانه» و «زایش ناباروری» نمایان گردید که از بطن این مباحث، مقوله هسته «ناباروری عیان شده»، برساخت شد.

کد مقاله 43592
تعداد بازدید 127

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397