عنوان
|
بررسی عوامل مؤثر در گرایش زنان به اعتیاد در استان آذربایجان غربی و ارائه راهکار: مطالعه کمی کیفی |
تعداد صفحات
|
38 |
نویسنده
|
اسماعیل سلیمانی - نگین کاظم زاده - کتایون حسینی - بهروز اسکندرپور |
مشخصات نشریه
|
اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 15 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
44-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اعتیاد اعتیاد زنان عوامل اجتماعی گرایش به اعتیاد عوامل اجتماعی اعتیاد عوامل مؤثر عوامل خانوادگی عوامل روانی عوامل فرهنگی عاملهای ارتباطی مطالعه کیفی طراحی الگو گرایش زنان آذربایجان غربی علل اعتیاد زنان عوامل رفتاری عوامل شناختی عوامل تربیتی مطالعه کمی علل اعتیاد
|
چکیده
|
هدف: هدف این مطالعه طراحی الگوی عوامل موثر در گرایش زنان به اعتیاد در استان آذربایجان غربی و ارائه ی راهکار بود. روش: به این منظور از طرح اکتشافی آمیخته استفاده شد و دادهها طی دو مرحله کیفی و کمی جمعآوری شد. در مرحله نخست مبانی نظری و پژوهش های انجام شده در خصوص عوامل موثر در گرایش زنان به اعتیاد مورد بررسی و تفحص قرار گرفت و با بهرهگیری از روش کیفی با 16 نفر از متخصصان و صاحب نظران حوزه اعتیاد به صورت فردی مصاحبه شد. طی سهمرحله کدگذاری دادههای کیفی، مقولههای اصلی و فرعی، عوامل موثر در گرایش زنان به اعتیاد و روابط بین آنها به دست آمد. در مرحله بعد بر مبنای یافتههای حاصل از مرحله پژوهش کیفی، پرسشنامه و الگوی اولیه طراحی شد و در نهایت با مشارکت 156 نفر از زنان وابسته به مواد الگوی مذکور آزمون شد. تحلیل دادههای کمی به منظور شناخت روابط بین عوامل و تعمیم یافتههای مرحله نخست انجام شد و شاخصهای برازندگی الگو به منظور بررسی برازش مطلوب دادهها با الگوی مفهومی که پژوهشگر بر اساس یافته های مرحله پژوهش کیفی مفروض دانسته بود، بررسی شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشاندهنده 5 مقوله کلی بود که در قالب الگوی پارادایمی{شامل عوامل شناختی (نگرش مثبت به مواد؛ فقدان شناخت نسبت به مواد؛ عدم آموزش بهداشت روانی و عدم شناخت مهارت های زندگی)، عوامل روانی- رفتاری (عوامل روانی؛ هیجانی و شخصیتی)، عوامل اجتماعی (همسالان و همکاران؛ محل زندگی و تحصیل و دسترسی آسان و نارسایی های اجتماعی)، عوامل خانوادگی (اعتیاد اعضا خانواده (والد-خواهر-برادر)؛ از هم گسیختگی خانواده و عوامل ارتباطی-تربیتی خانواده) و عوامل فرهنگی(تبلیغ مصرف مواد؛ فرهنگ مصرف تفننی؛ نبود امکانات تفریحی-آموزشی و ضعف اعتقادات مذهبی)، عوامل موثر در گرایش زنان به اعتیاد و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس می کردند. در الگو مرحلهکمی پژوهش، نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش با داده های گردآوری شده برازش دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت عوامل شناختی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی در گرایش زنان به اعتیاد از نقش بسزایی برخوردار می باشند و این امر مستلزم ارائه آموزش ها و راهکارهای شناختی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی است.
|