• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و عمل بر اساس طرحواره‌های ناسازگار اولیه با نقش واسطه‌ای دشواری‌های تنظیم هیجان بر ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان استثنایی
تعداد صفحات 11
نویسنده مژگان غیاثوندیان - مریم اکبری - محمود گودرزی - امید مرادی
مشخصات نشریه  علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 4
تاریخ انتشار تير - 1401
محدوده صفحات 101-91
کلید واژه تنظیم هیجانی  کرمانشاه  والدین کودکان کم توان ذهنی  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  مادران کودکان استثنایی  کم توان ذهنی  والدین کودکان استثنایی  کودکان استثنایی  کیفیت زندگی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  بهبود کیفیت زندگی  طرحواره‌های ناسازگار  مادران کودکان کم توان ذهنی  مشکلات تنظیم هیجانی  کودکان کم‌ توان ذهنی  پذیرش و عمل  کیفیت زندگی مادران  طرحواره‌های اولیه  کودکان کم توان جسمی  
چکیده زمینه و هدف: به نظر می‌رسد درمان مبتنی بر پذیرش و عمل می‌تواند بر مادران کودکان استثنایی کمک کند، لذا هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و عمل بر اساس طرح واره های ناسازگار اولیه با نقش واسطه ای دشواری های تنظیم هیجان بر ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان استثنایی بود.
روش‌شناسی: روش پژوهش همببستگی- مدل یابی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی و کم‌توان جسمی شهر کرمانشاه می‌باشد، 30 نفر نمونه به شیوه‌ی هدفمند انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخلات درمان مبتنی بر پذیرش و عمل روی گروه آزمایش در یکی از مدارس کودکان استثنایی فرایند هفته‌ای دو بار در جلسات 90 دقیقه‌ای طی هشت جلسه برگزار شد. ایزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و همکاران (1996)، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی گرتز و روئمر (2004)، مقیاس طرح‌واره‌های ناسازگار یانـگ (2005) و پرسشنامه پذیرش و عمل بوند و همکاران (2017) بود.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که قطع ارتباط و طرد، خودگردانی مختل، جهت مندی، گوش بزنگی، محدودیت مختل بر دشواری تنظیم هیجان تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ قطع ارتباط و طرد و خودگردانی مختل، جهت مندی و گوش بزنگی بر عمل و پذیرش تأثیر مثبت و معناداری دارد. برنامه آموزش مبتنی بر مدل علی عمل و پذیرش بر کیفیت زندگی مادران دارای کودکان استثنائی مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می تواند در راستای بهبود حالات خلقی و روانشناختی و ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان استثنایی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

کد مقاله 43580
تعداد بازدید 114

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397