عنوان
|
بررسي مشارکت زنان در تقاضاي اجتماعي براي آموزش عالي در ايران |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
حسن کارنامه حقیقی - نعمت الله اکبری |
مشخصات نشریه
|
زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1384 |
محدوده صفحات
|
100-69 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش عالی مشارکت زنان در آموزش
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
اين مقاله با استفاده از رويكرد كمي و كيفي، افزايش سهم و مشاركت زنان در آموزش عالي را مورد بررسي قرار ميدهد. شواهد و بررسيها نشان ميدهد كه بعد از انقلاب اسلامي ايران، خصوصاً در سالهاي اخير، مشاركت زنان در آموزش عالي، حداقل از نظر كمي افزايش يافته است. در ادامه، بر اساس مدل رشد تعميم يافته سولو ـ سوان و با استفاده از تكنيك POOLING، همگرايي تقاضاي اجتماعي زنان براي آموزش عالي در استانهاي مختلف كشور، طي سالهاي 81ـ1362 مورد بررسي قرار ميگيرد. برآورد مدل همگرايي براي زنان، در حالت كلي (81 ـ 1362) نشان ميدهد كه همگرايي ميان استانهاي مختلف كشور از لحاظ تقاضاي اجتماعي زنان براي آموزش عالي رخ نداده است. لذا فرضيه براي دو مقطع ده ساله، يعني فواصل زماني 71 ـ 62 و 81 ـ 72 بررسي ميگردد.\r\n\r\nبررسيها نشان ميدهد كه استانهاي مختلف، از لحاظ تقاضاي اجتماعي زنان براي آموزش عالي در هر مقطع زماني به صورت همگرا حركت كردهاند. به منظور مقايسه زنان و مردان، برآورد نشان ميدهد كه سرعت همگرايي مردان و زنان متفاوت است، به طوري كه در دو دوره زماني 71ـ 62 و 81 ـ 72، سرعت همگرايي تقاضاي اجتماعي زنان براي آموزش عالي بيش از مردان بوده و اين به معني متفاوت بودن همگرايي در تقاضاي اجتماعي براي آموزش عالي بين مردان و زنان است.
|