عنوان | طراحی مدل کیفی الگوی مصرف رسانهای بر سبک زندگی خانواده ایرانی |
تعداد صفحات | 37 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 10 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 153-117 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانوادههای تهرانی رسانه هویت فرهنگی هویت اجتماعی خانواده ایرانی مصرف فرهنگی تهران سبک زندگی مصرف رسانهای تأثیر رسانه الگوی مصرفی سبک زندگی خانوادگی طراحی مدل مدل کیفی |
چکیده |
تأثیر رسانهها بر واقعیت های اجتماعی، امری پذیرفته شده است و با توجه به افزایش کمی و تأثیر کیفی رسانهها، شناخت تأثیر مصرف رسانهای بر سبک زندگی، به عنوان یکی از محوریترین مباحث حوزه سبک زندگی، بیش از گذشته اهمیت می یابد. هدف این پژوهش طراحی مدل کیفی مؤلفههای الگوی مصرف رسانهای و تأثیر آن بر سبک زندگی خانواده ایرانی می باشد. با توجه به هدف پژوهش نوع تحقیق از نظر هدف توسعهای و روش پژوهش علی است. روش نمونهگیری کیفی در این پیمایش هدفمند میباشد. جهت مطالعه موضوع این پژوهش با استفاده از نظریات مطرح در سبک زندگی و مصرف رسانهای به مدل ابتدایی از پژوهش دست یافته و پس از بررسی نظریات و ادبیات پژوهش اقدام به مصاحبه با 10 نفر از اساتید و صاحبنظران در زمینه فرهنگ، رسانه و سبک زندگی کرده و بعد از تحلیل مصاحبهها به روش کیفی مدل جامع پژوهش بهدست آمد. بر اساس نتایج، متغیرهای اصلی و فرعی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند و از نظر مفهوم و شاخصهای بهدست آمده از مصاحبهها دستهبندی شدند. با توجه به تحلیلهای کیفی صورت گرفته متغیر هویت اجتماعی به شاخص اصلی سبک زندگی و متغیرهای مصرف فرهنگی و هویت فرهنگی نیز به شاخص اصلی الگوی مصرف رسانهای در مدل نهایی اضافه شدند. |
کد مقاله | 43551 |
تعداد بازدید | 83 |
|