عنوان | جنسیت و آموزش؛ رویکرد نظامهای آموزش عمومی به موضوع جنسیت |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات میان فرهنگی - دانشگاه آزاد اسلامی سال 16 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 66-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت تفکیک جنسیتی سیاستگذاری آموزشی آموزشهای عمومی نظام آموزشی آموزش برنامههای درسی تفاوت جنسیتی ملاحظات جنسیتی تفکیک جنسیتی در آموزش ساختارهای آموزشی |
چکیده |
موضوع جنسیت و ملاحظات برخاسته از آن در حوزه سیاستگذاری آموزشی، مسائل مشترکی را صرفنظر از تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی در نظام های آموزشی ایجاد نموده است. مسائلی که شناخت و تبیین نقاط اشتراک و تفاوت آنها میتواند ما را در فهم بهتر دامنه مسائل مرتبط با موضوع جنسیت و آموزش و سیاستگذاری مطلوب یاری نماید. پژوهش کیفی حاضر با هدف شناسایی ماهیت مسائل حاکم بر رابطه میان موضوع جنسیت و آموزش با استفاده از روش مرور نظام مند و تحلیل استنتاجی انجام شده است. در این فرایند ضمن ارزیابی مقالات و پژوهشهای داخلی و خارجی مرتبط با موضوع جنسیت و آموزش در پایگاه های معتبر اطلاعات علمی 39 منبع فارسی و انگلیسی در سه محور شناسایی ابعاد، بسترها و سطوح مسئله جنسیت و آموزش در مرحله نهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که چالش اصلی نظامهای آموزشی در کشورهای غربی در سطح ساختارهای آموزشی و متأثر از موضوع رد یا توجیه تفکیک جنسیتی بوده درحالیکه در کشور ایران، چالش اصلی ملاحظات جنسیتی، در سطح برنامه درسی است. علاوه بر این به نظر میرسد نقطه اشتراک مسائل این حوزه در تمام نظام های آموزشی موضوع اعتبار تفاوت های جنس/جنسیتی متاثر از مبانی انسان شناسی است که رویکرد آن نظام را نسبت به موضوع جنسیت و ملاحظات برخاسته از آن تبیین می نماید. |
کد مقاله | 43548 |
تعداد بازدید | 68 |
|