• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان راه حل محور بر کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری روانشناختی زنان بدسرپرست با آمادگی اعتیاد
تعداد صفحات 9
نویسنده مژگان پوردل - منصور سودانی
مشخصات نشریه  طب انتظامي شماره 1
تاریخ انتشار 1400
محدوده صفحات 9-1
زبان فارسی
کلید واژه کیفیت زندگی زنان  خوزستان  زنان بدسرپرست  کیفیت زندگی  شوشتر (شهرستان)  درمان راه حل مدار  آمادگی اعتیاد   انعطاف‌پذیری روان‌شناختی  مراجعین به مراکز بهزیستی   
چکیده اهداف: با افزایش تعداد زنان بد سرپرست در سال‌های اخیر، زمینه ارتکاب برخی جرایم نیز افزایش یافته است. لذا برخورداری از کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی می‌تواند از بروز این جرایم جلوگیری کند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان راه‌حل‌محور بر کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی زنان بدسرپرست با آمادگی اعتیاد انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر را تمامی زنان بدسرپرست مراجعه کننده به مرکز بهزیستی استان خوزستان شهرستان شوشتر در سال 1400 تشکیل دادند. با هدف غربال کردن زنان بدسرپرست دارای آمادگی اعتیاد، از پرسش‌نامهٔ آمادگی اعتیاد زرگر و همکاران (1385) با روایی 0/45 و پایایی 0/90 استفاده شد و از 200 زن بدسرپرستی که این پرسش‌نامه را تکمیل کرده بودند، 30 نفر با بالاترین نمره، انتخاب‌شدند. نمونه‌ها در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند و به پرسش‌نامه‌های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی-فرم کوتاه با روایی 0/81 و پایایی 0/84 و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی Dennis و Vander Wall (2010) با روایی 0/75 و پایایی 0/74 پاسخ دادند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، هشت جلسه یک ساعت و نیم، برنامهٔ راه‌حل‌محور (Grant، 2011) را دریافت نمودند. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری با نر‌م‌افزار SPSS 22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین سنی 15 شرکت‌کننده زن در گروه آزمایش 2/6 ± 32/7 سال و در گروه کنترل 2/6 ± 33/4 سال بود که دامنه سنی از 22 تا 37 سال را شامل می‌شد. نمرات کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی گروه آزمایش در پس‌آزمون بیشتر از نمرات گروه کنترل بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری حکایت از تفاوت معناداری در نمرات دو گروه داشت (0/003 = p ؛ 5/53 = F ؛ 0/51 = اثر پیلایی). با توجه به مقادیر F به‌دست‌آمده برای پس‌آزمون کیفیت زندگی (70/66) و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی (55/16) و سطح معناداری آنها (0/001 > p) مشاهده شد که درمان راه‌حل محور اثربخش بود و توانست کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی زنان بدسرپرست با آمادگی اعتیاد را افزایش دهد.
نتیجه‌گیری: مداخله راه‌حل‌محور روشی مؤثر برای بهبود کیفیت زندگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی زنان بدسرپرست با آمادگی اعتیاد است.

کد مقاله 43544
تعداد بازدید 120

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397