• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل حقوقی جرم‌شناختی شروع به قتل عمد با تأکید بر بزه‌دیدگی زنان
تعداد صفحات 18
نویسنده مهدیه وجدانی فخر - شهرداد دارابی
مشخصات نشریه  کارآگاه - دفتر تحقيقات كاربردي پليس آگاهي ناجا پیاپی 59
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 18-1
زبان فارسی
کلید واژه بزه‌دیده  بزه‌دیدگی زنان  قتل زنان  قتل عمد  بزه‌دیدگی  پیشگیری از بزه‌دیدگی زنان  زنان بزه‌دیده  تحلیل حقوقی  جرم‌شناختی  شروع به جرم  حمایت از زنان بزه‌دیده  امنیت بزه‌دیده  پیشگیری از بزه دیدگی  قتل دختران  دختران بزه‌دیده  بزه‌دیدگی دختران  
چکیده زمینه و هدف: شروع به قتل عمدی کیفیات موصله‌ی متصله‌ای است که اگر عایقی برای مرتکب نرسد، قتل ناگریز به وقوع می‌پیوندد. بر این اساس قانون‌گذار در ماده‌ی 122 قانون مجازات اسلامی شرایط عام تحقق شروع به جرم و در ماده‌ی 613 قانون مجازات اسلامی شرایط شروع به قتل عمدی را مطرح نموده است. با توجه به موضوعی بودن شروع به جرم، تعیین و تشخیص آن در هر مورد با توجه به نوع جرم و کیفیات قضیه با قاضی پرونده است و او بر پایه واقع‌بینی خواهد توانست، اعمال مشکک مرتکب را از اعمال متقن او تفکیک نماید. در خصوص شروع به قتل عمدی زنان و دختران به‌عنوان گروه خاصی از زنان بزه‌دیده به نظر می‌رسد؛ به دلایلی ازجمله اتخاذ سیاست‌های دوگانه در پهنه سیاست کیفری ایران به‌ویژه در محیط خانواده و مانعیت برخی عوامل ازجمله عدم قطعیت کیفر، قاتل بالقوه را برای شروع به قتل عمدی مصمم‌تر می‌سازد تا از مرحله شروع به جرم فراتر رود.
روش: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر از حیث نوع، کیفی و از نظر روش، توصیفی و تحلیلی است و مبتنی بر توضیح، تبیین، تشریح و استدلال بر اساس مطالب استخراج شده از منابع خواهد بود.
یافته‌ها و نتایج: یافته‌ها متضمن آن است که وجود خشونت‌های منجر به قتل در میان افرادی که واجد رابطه نسبی یا سببی هستند می‌تواند با مقتولینی که جنسیت مؤنث را داشته باشند همراه شود؛ و قتل زنان به‌ منزله ابزاری هدفمند می‌تواند قاتل را به سمت فعلیت بخشیدن طرح جنایت به‌صورت تام و برون‌ریزی این مهم سوق دهد. لذا وضع قوانینِ حمایتی در این خصوص ازجمله تصویب لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت که در ماده 51 آن به ‌نوعی، شروع به جرم را در جرایم ارتکابی علیه زنان مطمح نظر قرار داده است و دسترسی به منابعی در خصوص افزایش آگاهی و دانش نسبت به سوء‌رفتارها می‌تواند در پیشگیری از قتل‌های مبتنی بر جنسیت مؤثر باشد.

کد مقاله 43543
تعداد بازدید 137

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397