عنوان
|
بررسی ظرفیت کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی دختران پایه دوازدهم از منظر مؤلفههای بهزیستی اجتماعی از دیدگاه کیز |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
جابر افتخاری - حجت افتخاری - فهیمه مسلمی - عبدالوهاب سماوی |
مشخصات نشریه
|
زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
86-69 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کتابهای درسی بهزیستی اجتماعی کتابهای درسی ایران دوره دوم متوسطه محتوای کتاب محتوای کتاب درسی دانشآموزان دوره متوسطه دوم دانشآموزان پایه دوازدهم کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) بررسی کتاب کیز
|
چکیده
|
امروزه یکی از محورهای مهم ارزیابی سلامتی جوامع که نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی جامعه ایفا میکند، بهزیستی اجتماعی میباشد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی دختران پایۀدوازدهم دورۀدوم متوسطه بر اساس مؤلفههای بهزیستی اجتماعی از دیدگاه کیز است. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا، جامعه اطلاعرسان شامل یک جلد کتاب درسی دورۀ دوم متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 و ابزار پژوهش فهرست وارسی با توجه به مؤلفههای بهزیستی اجتماعی از دیدگاه کیز میباشد. به این صورت که پس از مشخص کردن واحد تحلیل و مؤلفههای مدّ نظر بهعنوان ملاکهای تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل کتاب مذکور اقدام شد. با توجه به ضریب درگیری (ISE = 0/8) حاصل از محتوای کتاب مورد بررسی، میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب «مدیریت خانواده و سبک زندگی» دختران پایۀ دوازدهم دورۀ دوم متوسطه به مؤلفههای بهزیستی اجتماعی، در حدّ پایینتر از متوسط (ضریب درگیری پایینتر از 1) و نیمهفعال بوده، به تجدید نظر و ویرایش اساسی نیاز دارند. علاوه بر این از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نحوۀ توزیع مؤلفهها در محتوای کتاب مذکور استفاده شد. نتیجۀ حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/147، Chi-Square: 6.790a) نشان داد که میزان توجه کتاب به مؤلفههای بهزیستی اجتماعی بهصورت معناداری متوازن است. همچنین در کتاب یادشده مؤلفۀ مشارکت با 3/11 درصد، بیشترین فراوانی و مؤلفۀ انسجام با 43/7 درصد، کمترین فراوانی را در مؤلفههای بهزیستی اجتماعی به خود اختصاص دادهاند.
|