| عنوان | نقش میانجی خودشناسی انسجامی در رابطه بین مؤلفههای دلبستگی والدین با خودپنداره دانشآموزان |
| تعداد صفحات | 19 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 17 شماره 4 پیاپی 68 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
| محدوده صفحات | 703-685 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | دانشآموزان دختر دلبستگی تهران خودپنداره دانشآموزان خودپنداره سبکهای دلبستگی دلبستگی والدینی خودشناسی انسجامی دانشآموزان متوسطه اول مؤلفههای دلبستگی |
| چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودشناسی انسجامی در رابطه بین مؤلفههای دلبستگی والدین با خودپنداره دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر تهران و والدینشان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها 446 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای خودپنداره راج کمار ساراسوت، دلبستگی هازن و شیور، و خودشناسی انسجامی قربانی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اثرات مستقیم سبکهای دلبستگی (ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) و خودشناسی انسجامی بر خودپنداره معنیدار بود. همچنین خودشناسی انسجامی در رابطه بین سبکهای دلبستگی والدین با خودپنداره دانشآموزان نقش میانجی داشت. بر این اساس، سبکهای دلبستگی والدین با میانجیگری خودشناسی انسجامی میتوانند خودپنداره دانشآموزان را پیشبینی نمایند. |
| کد مقاله | 43502 |
| تعداد بازدید | 223 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...