• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سیاست پسااستعماری و زنان مسلمان در سینمای هالیوود؛ تحلیل روایت فیلم در سرزمین خون و عسل
تعداد صفحات 20
نویسنده مجید سلیمانی ساسانی
مشخصات نشریه  مطالعات زن و خانواده - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 23
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 62-43
زبان انگلیسی
کلید واژه زن مسلمان  فیلم  زن در سینما  کلیشه‌های جنسیتی  زن شرقی  زنان در فیلم سینمایی  فمینیسم لیبرال  بازنمایی رسانه‌ای  هالیوود  تحلیل فیلم  روایت سینمایی  فمینیست لیبرال  بازنمایی جنسیت  زن در سینمای غرب  بازنمایی زن   شرق‌شناسی  فیلم سینمایی  فمینیسم پسااستعماری  شیوه بازنمایی زنان  کلیشه‌های جنسی  سینمای آمریکا  آثار سینمایی  تحلیل روایت  شیوه بازنمایی  اسلام هراسی  سیاست پسااستعماری  در سرزمین خون و عسل (فیلم)  
چکیده این مقاله در پی آن است که با رویکرد تحلیل روایت، بازنمایی مسئله جنسیت و زن مسلمان را در سینمای هالیوود نشان دهد. از این رو با بهره‌گیری از رویکرد نظریه پسااستعماری در نقد گفتمان شرق‌شناسی در حوزه معنایی برساخت جنسیت زنان شرقی و مسلمان و همچنین فمینیسم لیبرال، به تحلیل روایت فیلم «در سرزمین خون و عسل» (آنجلینا جولی، 2011) می‌پردازد. این فیلم، یکی از مهمترین ساخته‌های سینمایی هالیوود است که روایت اصلی خود را به بازنمایی زن مسلمان اختصاص داده است. یافته‌های این پژوهش حاکی است که روایت این فیلم از کلیشه‌های شرق‌شناسانهٔ جنسیتی پیروی می‌کند و به خوبی، تقابل دو رویکرد فمینیستی لیبرال و پسااستعماری را نشان می‌دهد. آنچنان که زن شرقی و مسلمان هم از طرف خواهر غربی و هم از طرف جامعهٔ خویش مورد تحقیر قرار می‌گیرد. زن مسلمان در روایت این فیلم؛ هم ابژه کلیت شرق‌شناسانه سینمای آمریکایی است؛ هم کلیشه‌های جنسی و جنسیتی بر وی تحمیل می‌شود و هم در برابر نظام جهانی، متهم به خیانت می‌گردد و شایسته مرگ دانسته می‌شود. تحلیل روایت این فیلم می‌تواند چشم‌اندازهای جدیدی در فمنیسم پسااستعماری ایجاد کند.

کد مقاله 43472
تعداد بازدید 72

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397