عنوان | تحلیل نقش بازارهای محلی در توانمندسازی زنان روستایی مورد: شهرستان قائن |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اقتصاد فضا و توسعه روستایی - دانشگاه خوارزمی سال 10 شماره 4 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 208-185 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | توسعه روستایی زنان روستایی توانمندسازی زنان توانمندسازی قاین (شهرستان) توانمندسازی زنان روستایی بازارهای محلی |
چکیده |
یکی از راههای توانمندسازی زنان روستایی فراهم آوردن زمینه حضور آنها در فعالیتهای اقتصادی و بخصوص فروش تولیدات و محصولات کشاورزی و صنایعدستی است که نیازمند مهیا نمودن شرایط مطلوب از جمله ایجاد بازارهای مناسب برای این محصولات است. لذا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش بازارهای محلی در توانمندسازی زنان روستایی در شهرستان قائن می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی؛ با روش شناسی توصیفی و تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی مبتنی بر ابزار پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. حجم نمونه این تحقیق شامل 80 زن روستایی از 21 روستای شهرستان قائن است که به صورت تمام شماری در زمان مطالعات میدانی به عنوان فروشنده در بازارهای محلی مورد مطالعه حضور داشته اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون و مقایسه میانگین و برای رتبه بندی روستاهای مورد بررسی از مدل کوکوسو بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که زنان مورد مطالعه در بعد فردی بیشترین تاثیر را از شرایط بازار پذیرفته اند. همچنین بازار های محلی بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی زنانی که در روستاهای قومنجان، تیغدر و روم سکونت دارند داشته است. |
کد مقاله | 43468 |
تعداد بازدید | 226 |
|