• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نزاهت جنسی پیامبران علیهم السلام در قرآن؛ مطالعه تطبیقی و ارزیابی دیدگاه مفسران فریقین
تعداد صفحات 23
نویسنده کاوس روحی برندق
مشخصات نشریه  مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث - جامعه المصطفی العالمیه - مصوب حوزوی سال 9 شماره 1 پیاپی 16
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1400
محدوده صفحات 57-35
زبان فارسی
کلید واژه قرآن  تعدد زوجات پیامبر (ص)  آیات قرآن  اخلاق جنسی  مفسران  فریقین  ائمه اطهار علیه السلام  حضرت محمد(ص)  عصمت  پیامبران  بررسی تطبیقی  تفسیر قرآن   حضرت یوسف   تفاسیر فریقین  مفسران فریقین  علمای فریقین  نزاهت جنسی  شبهه جنسی  حضرت سلیمان (ع)  
چکیده یکی از چالش‌زاترین و شبهه‌انگیزترین موضوعات در مورد معصومان (علیهم السلام)، شبهات مربوط به اخلاق جنسی است که با استناد به ظاهر برخی آیات یا برخی روایات مطرح شده است. مقاله حاضر، پس از گردآوری انواع برون‌رفت‌هایی که در پاسخ به شبهه‌های جنسی مربوط به معصومان (علیهم السلام) مانند حضرت یوسف (ع)، سلیمان (ع) و رسول اکرم (ص) ارائه شده، یا امکان ارائه آن به‌عنوان پاسخ جدید وجود دارد، به تحلیل و ارزیابی آنها پرداخته است. رهاورد پژوهش حاضر، این است که شبهه تمایل جنسی حضرت یوسف (ع) به زلیخا، و شبهه تمایل رسول اکرم (ص) به زینب بنت جحش مخالف با ظهور آیات قرآن است و روایات مربوط به شبهه تعدّد همسر درباره حضرت سلیمان (ع) و پیامبر اکرم (ص)، یا برداشت‌های نادرست از روایات شده است یا اگر تعدّد همسر در میان بوده باشد، مطابق با عرف زمانه و برای اغراض عقلایی غیرهوسرانه بوده است. ازاین‌رو، توجیهات دیگر غیر از موارد یاد شده، از قبیل ترک اولی، نگاه و علاقه‌مندی غیراختیاری در مورد تمایل رسول خدا (ص) به زینب، و خطور قلبی بدون اقدام عملی و پاسخ‌های دیگر در مورد تمایل حضرت یوسف (ع) به زلیخا غیر موجّه است.

کد مقاله 43466
تعداد بازدید 79

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397