• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه میزان کودک آزاری و کیفیت رابطه مادر با فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص و فرزند غیر مبتلای خود
تعداد صفحات 14
نویسنده سمیه غلامی - بدریه بازیاری زاده
مشخصات نشریه  ناتوانی‌های یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 2
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 117-104
زبان فارسی
کلید واژه آزار جسمی  کودک آزاری  والدین کودک‌ آزار  کیفیت ارتباط  آزار عاطفی  کودکان دبستانی  تعارضات والد فرزند  اختلال یادگیری  رابطه والد فرزند  کودک آزاری جسمانی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  رابطه مادر کودک  قشم  کودک‌ آزاری عاطفی  تعارضات مادر فرزندی  اختلال یادگیری ویژه  
چکیده هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه کیفیت رابطه والد با فرزند و میزان کودک‌آزاری مادران نسبت به فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود است.
روش‌ها: 60 نفر از مادران دارای یک فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و یک فرزند فاقد اختلال یادگیری مقطع ابتدائی شهرستان قشم در سال تحصیلی 98-97 با فرزندان آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و مادران پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا و دو فرزند آن‌ها پرسشنامه کودک‌آزاری را تکمیل نمودند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی تفاوت معنادار بین کودک دارای اختلال یادگیری و خواهر و برادر بدون اختلال یادگیری او در ابعاد نزدیکی، تعارض و رابطه‌ی مثبت است ( 0001/0 P ≤ ). همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که در بعد وابستگی تفاوت معنادار نبوده‌است ( 1/0 P ≤ ). تفاوت میانگین ابعاد کودک‌آزاری والدین در بین فرزندان دارای اختلال و بدون اختلال یادگیری خود بدین‌صورت که نمرات کودک‌آزاری عاطفی، کودک‌آزاری جسمی ( 0001/0 P ≤ )، غفلت و بی‌توجهی ( 01/0 P ≤ ) تفاوت معناداری وجود دارد. درواقع، مادران فرزندان دارای اختلال یادگیری خود به نسبت بقیه فرزندان بدون اختلال یادگیری، فرزند مبتلا را بیشتر مورد آزار قرار می‌دهند و با او نزدیکی و رابطه‌ی مثبت پایین‌تری را داشته و همچنین تعارض بیشتری را با او تجربه می‌کنند.
نتیجه‌گیری: این نتایج لزوم فراهم‌سازی تمهیداتی برای محافظت از کودکان مبتلابه اختلال یادگیری هم به لحاظ آموزش والدگی به پدران و مادران و هم حمایت قانونی از این افراد را آشکار می‌سازد.

کد مقاله 43462
تعداد بازدید 73

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397