عنوان | مقایسه میزان کودک آزاری و کیفیت رابطه مادر با فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص و فرزند غیر مبتلای خود |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 117-104 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آزار جسمی کودک آزاری والدین کودک آزار کیفیت ارتباط آزار عاطفی کودکان دبستانی تعارضات والد فرزند اختلال یادگیری رابطه والد فرزند کودک آزاری جسمانی دانشآموزان دوره ابتدایی رابطه مادر کودک قشم کودک آزاری عاطفی تعارضات مادر فرزندی اختلال یادگیری ویژه |
چکیده |
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه کیفیت رابطه والد با فرزند و میزان کودکآزاری مادران نسبت به فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود است. روشها: 60 نفر از مادران دارای یک فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و یک فرزند فاقد اختلال یادگیری مقطع ابتدائی شهرستان قشم در سال تحصیلی 98-97 با فرزندان آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مادران پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا و دو فرزند آنها پرسشنامه کودکآزاری را تکمیل نمودند. یافتهها: یافتهها نشاندهندهی تفاوت معنادار بین کودک دارای اختلال یادگیری و خواهر و برادر بدون اختلال یادگیری او در ابعاد نزدیکی، تعارض و رابطهی مثبت است ( 0001/0 P ≤ ). همچنین یافتهها نشان میدهد که در بعد وابستگی تفاوت معنادار نبودهاست ( 1/0 P ≤ ). تفاوت میانگین ابعاد کودکآزاری والدین در بین فرزندان دارای اختلال و بدون اختلال یادگیری خود بدینصورت که نمرات کودکآزاری عاطفی، کودکآزاری جسمی ( 0001/0 P ≤ )، غفلت و بیتوجهی ( 01/0 P ≤ ) تفاوت معناداری وجود دارد. درواقع، مادران فرزندان دارای اختلال یادگیری خود به نسبت بقیه فرزندان بدون اختلال یادگیری، فرزند مبتلا را بیشتر مورد آزار قرار میدهند و با او نزدیکی و رابطهی مثبت پایینتری را داشته و همچنین تعارض بیشتری را با او تجربه میکنند. نتیجهگیری: این نتایج لزوم فراهمسازی تمهیداتی برای محافظت از کودکان مبتلابه اختلال یادگیری هم به لحاظ آموزش والدگی به پدران و مادران و هم حمایت قانونی از این افراد را آشکار میسازد. |
کد مقاله | 43462 |
تعداد بازدید | 101 |
|