عنوان
|
تحلیل تصویرسازی ذهنی پسران بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی از ویژگیهای شخصیتی صوت معلم |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
مریم هاشمی بخشی - غلامعلی افروز - پرویز شریفی درآمدی - مسعود غلامعلی لواسانی |
مشخصات نشریه
|
توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 12 شماره 4 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
77-68 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بلوغ بلوغ جنسی تهران تصویرسازی ذهنی نابینا دانشآموزان نابینا بالغ آسیبدیده بینایی دانشآموزان پسر آسیب بینایی افراد بینا دانشآموزان بینا پسران بالغ پسران نابالغ نابالغ دانشآموزان دوره متوسطه دوم پسران نابینا پسران بینا صوت معلم ویژگیهای شخصیتی معلم
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، تبیین و تحلیل تصویرسازی ذهنی پسران بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی از ویژگیهای شخصیتی صوت معلم می باشد. پژوهش حاضر با روش علّی- مقایسه ای بوده و جامعۀ آماری، شامل کلیۀ دانشآموزان بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی 10 تا 12 و 16 تا 18 سال شهر تهران، که در سال تحصیلی 1396-1395، مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش را 120 نفر از دانش آموزان کلاسهای چهارم، پنجم، ششم (دوره دوم ابتدایی) و کلاسهای دهم، یازدهم، دوازدهم (دوره دوم متوسطه)؛ که به روش نمونه گیری هدفمند در دو مرحله انتخاب شده بودند، تشکیل میدهند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شانزده عاملی کتل (16PF) و پرسشنامه پژوهشگرساخته تصویرسازی ذهنی استفاده شد. روایی ابزار پژوهشگرساخته بر اساس نظرات اساتید و همچنین، پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون خیدو و نرم افزار SPSS-15 استفاده شد. یافته ها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین ویژگیهای شخصیتی تلاش و پشتکار، تندخویی، جسور بودن، جذابیت، بین دو گروه وجود دارد. آزمودنیها صاحب صوت را از ویژگیهای منفی چون سختگیر بودن، مضطرب بودن، پرحرف بودن مبرا دانسته اند، در صورتی که خانم داوطلب معلمی دارای این ویژگیها بود. در نهایت، میتوان مطرح نمود دانش آموزان نابینا بالغ تصویرسازی ذهنی درست تری از صاحب صوت داشته اند و نیز صوت معلم در آموزش و یادگیری دانش آموزان نابینا بسیار مهم می باشد.
|