عنوان
|
تأثیر هنردرمانی خانواده محور بر حساسیت اضطرابی، نگرشهای ناکارآمد و سازگاری دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
الهام دانشمندی - فائزه جهان |
مشخصات نشریه
|
توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 12 شماره 4 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
48-38 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرشهای ناکارآمد سازگاری اختلال اضطراب فراگیر سمنان سازگاری کودکان حساسیت اضطرابی برنامه هنردرمانی خانواده هنر درمانی سازگاری دانشآموزان درمان خانواده محور
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان تأثیر هنردرمانی خانوادهمحور بر حساسیت اضطرابی، نگرشهای ناکارآمد و سازگاری دانشآموزان مبتلا اختلال اضطراب فراگیر بود. در این مطالعه از طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیری که در سال 1399 به مراکز تخصصی مشاوره روانشناختی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر سمنان مراجعه کردند، تشکیل دادند که بر اساس گزارش مراکز این تعداد برابر با 181 دانشآموز بود. از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر که ویژگیهای لازم بر اساس آزمون اختلال اضطراب فراگیر و مصاحبه بالینی را داشتند، فهرست شدند و سپس بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده حساسیت اضطرابی (ASI-R)، مقیاس نگرشهای ناکارآمد (IAS) و پرسشنامه راهبردهای سازگاری کودکان بل بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار 23 SPSS با استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که هنردرمانی خانواده محور بر حساسیت اضطرابی (039/0 = P)، نگرش های ناکارآمد ( 001/0 P < ) و سازگاری ( 001/0 P < ) دانش آموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر تاثیر معنادار دارد. آموزش هنردرمانی خانواده محور بر حساسیت اضطرابی, نگرش های ناکارآمد و سازگاری دانش آموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر اثر معناداری داشت، با توجه به اینکه تقویت این مهارت های منجر به بهبود عملکرد روانی این نوجوانان می شود، بهره گیری از هنردرمانی خانواده محور به عنوان یک روش کارآمد اهمیت ویژه ای دارد.
|