• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه پذیرش خود و سبک‌های تصمیم‌گیری با امید به زندگی در دانش‌آموزان بی سرپرست و بدسرپرست
تعداد صفحات 16
نویسنده منیره اسماعیل بیگی - فاطمه بهجتی اردکانی - سیدحمید نجیبی - نسرین فاطمی عقدا
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش سال 18 شماره 4 پیاپی 53
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 96-81
زبان فارسی
کلید واژه بی‌سرپرست  امید به زندگی  کرمان  سبک تصمیم‌گیری  بدسرپرست  دانش‌آموزان بی‌سرپرست  پذیرش خود  دانش‌آموزان بدسرپرست  
چکیده پژوهش حاضر به­‌منظور بررسی رابطه پذیرش خود و سبکهای تصمیم­‌گیری با امید به زندگی در دانش­‌آموزان بی­‌سرپرست و بدسرپرست انجام شده است. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ دانش‌­آموزان بی­‌سرپرست و بدسرپرست شهر کرمان در سال 96-1395 بود که در مراکز بهزیستی نگهداری می­‌شدند. با روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای چندمرحله‌­ای 154 نفر از این جامعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده­‌ها از مقیاس های پذیرش خود چمبرلین و هاگا (2001)، سبک های تصمیم‌­گیری اسکات و بروس (1995) و امید به زندگی اسنایدر و همکاران (1991) و برای تحلیل داده‌­ها از نرم افزار SPSS22 استفاده شده است. داده‌­های گرد­آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان پذیرش بی­‌قید و شرط خود با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنا­دار و میان پذیرش مشروط خود و امید به زندگی همبستگی منفی و معنا­دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تنها تصمیم­‌گیری عقلانی با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنا­دار دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد که از میان ابعاد پذیرش خود، بعد پذیرش بی‌­قید و شرط و از میان ابعاد سبکهای تصمیم‌­گیری همۀ ابعاد به­‌جز بعد تصمیم­‌گیری اجتنابی در پیش‌­بینی امید به زندگی این دانش­‌آموزان نقش معنادار دارد. باتوجه‌­به نقش مهم امید به زندگی در موفقیت و مدیریت عواطف فرد، می­‌توان با آموزش های راهبردی در این زمینه قدرت سازگاری را در دانش‌­آموزان بی­‌سرپرست و بدسرپرست افزایش داد.

کد مقاله 43440
تعداد بازدید 142

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397