عنوان | رابطه پذیرش خود و سبکهای تصمیمگیری با امید به زندگی در دانشآموزان بی سرپرست و بدسرپرست |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 18 شماره 4 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 96-81 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بیسرپرست امید به زندگی کرمان سبک تصمیمگیری بدسرپرست دانشآموزان بیسرپرست پذیرش خود دانشآموزان بدسرپرست |
چکیده |
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه پذیرش خود و سبکهای تصمیمگیری با امید به زندگی در دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست انجام شده است. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست شهر کرمان در سال 96-1395 بود که در مراکز بهزیستی نگهداری میشدند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 154 نفر از این جامعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس های پذیرش خود چمبرلین و هاگا (2001)، سبک های تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) و امید به زندگی اسنایدر و همکاران (1991) و برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS22 استفاده شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان پذیرش بیقید و شرط خود با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنادار و میان پذیرش مشروط خود و امید به زندگی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تنها تصمیمگیری عقلانی با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد که از میان ابعاد پذیرش خود، بعد پذیرش بیقید و شرط و از میان ابعاد سبکهای تصمیمگیری همۀ ابعاد بهجز بعد تصمیمگیری اجتنابی در پیشبینی امید به زندگی این دانشآموزان نقش معنادار دارد. باتوجهبه نقش مهم امید به زندگی در موفقیت و مدیریت عواطف فرد، میتوان با آموزش های راهبردی در این زمینه قدرت سازگاری را در دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست افزایش داد. |
کد مقاله | 43440 |
تعداد بازدید | 142 |
|