عنوان
|
مدلیابی پیوند با مدرسه بر اساس سبکهای هویت و جو خانواده با میانجیگری نقش خودشفقتورزی |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
علیرضا مرآتی - عزتالله قدم پور - حسنعلی ویسکرمی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 18 شماره 4 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
68-49 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سبکهای هویت جو خانواده کنگاور (شهرستان) شفقت خود پیوند با مدرسه مدلیابی دانشآموزان دوره متوسطه دوم
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی پیوند با مدرسه بر اساس سبک های هویت و جو خانواده با میانجیگری نقش خودشفقتورزی انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن همۀ دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر کنگاور در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنها، 520 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران (1393)، سبک هویت برزونسکی (1992)، جو خانواده هیلبرن (1964) و خودشفقتورزی نف (2003) بود. دادههای به دست آمده با نرمافزارهای SPSS و AMOS و با بهکارگیری مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سبکهای هویت و جو خانواده به صورت مستقیم تأثیر مثبت بر پیوند با مدرسه دارند. همچنین سبکهای هویت و جو خانواده به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری خودشفقتورزی تأثیری مثبت و معنادار بر پیوند با مدرسه دانشآموزان دارند. از این رو، میتوان متغیرهای پیشبین را از مؤلفههای مهم و کلیدی در ارتباط و پیوند دانشآموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی و آموزش والدین و معلمان در همین زمینه میتواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانشآموزان منجر شود.
|