عنوان | پیش بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده و حمایت تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی هیجانهای تحصیلی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 18 شماره 4 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 48-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی سمنان جو خانواده اشتیاق تحصیلی هیجانات تحصیلی جو عاطفی حمایت تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی هیجان های تحصیلی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده و حمایت تحصیلی در دانشآموزان بوده است. طرح پژوهش، مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را همۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سمنان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 236 نفر بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، هیجان های تحصیلی پکران و همکاران (2005)، جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964) و حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005) بود. تحلیل دادهها با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که از میان خردهمؤلفههای هیجان تحصیلی، لذت، اضطراب و خستگی در کلاس نقش میانجی میان دو متغیر جو عاطفی خانواده و حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی را بازی میکنند. تحلیل مسیر نشان داد که مسیرهای حمایت تحصیلی بر خستگی، لذت و اضطراب در کلاس معنادار نبودند. بقیه مسیرهای مدل معنادار شدند. بنابراین با تقویت هیجان های مثبت تحصیلی و لذتبخش کردن کلاسهای درس و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی مانند اضطراب و خستگی دانش آموزان در کلاس و افزایش میزان حمایت تحصیلی و با ارتقای جو عاطفی مثبت و سازندۀ خانواده ها این احتمال وجود دارد که اشتیاق تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش یابد. |
کد مقاله | 43437 |
تعداد بازدید | 135 |
|