• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل‌سازی تأثیر رسانه‌ها بر انتظارات نقش جنسیتی مورد مطالعه: افراد 15 سال به بالای شهر یاسوج
تعداد صفحات 26
نویسنده سید صمد بهشتی - آرمان حیدری - عاطفه مدبرنژاد
مشخصات نشریه  پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی ایران (پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی سابق) - دانشگاه اصفهان سال 10 شماره 2 پیاپی 33
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 98-73
زبان فارسی
کلید واژه تلویزیون  نقش‌های جنسیتی  رسانه  ماهواره  یاسوج  تأثیر رسانه  مدل‌سازی  برنامه‌های ماهواره‌ای  برنامه‌های تلویزیونی  انتظارات نقش جنسیتی  تفکیک نقش جنسیتی  
چکیده زندگی امروز، زندگی در دنیای رسانه‌هاست که بر انتظارات نقش جنسیتی افراد تأثیرگذارند. هدف اصلی این پژوهش مدل‌سازی تأثیر رسانه‌ها بر انتظارات نقش جنسیتی افراد 15 سال به بالای شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر، یک پژوهش کمی به شیوۀ پیمایشی است. برای گرد‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش والدین و فرزندان نوعی آنها در شهر یاسوج است. حجم نمونه 373 نفر و روش نمونه‎‌گیری به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای بوده است. در نهایت، داده‌ها به کمک نرم‌افزارهای آماری SPSS و Amos تحلیل شدند. اطلاعات به‌دست‌آمده در مدل نشان‌دهندۀ معناداربودن اثر میزان اعتماد به تلویزیون، سن، سرمایۀ فرهنگی، میزان استفاده از تلویزیون، میزان استفاده از ماهواره، میزان اعتماد به ماهواره بر میزان انتظارات نقش جنسیتی است. این عوامل توانسته‌اند در مجموع 59 درصد از واریانس انتظارات نقش جنسیتی را تبیین کنند؛ اما اثر متغیرهای هم‌ذات‌پنداری با ماهواره و هم‌ذات‌پنداری با تلویزیون بر میزان انتظارات نقش جنسیتی معنی‌دار نبود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، رسانه‌های داخلی مانند تلویزیون بیشتر مروّج ارزش‌های سنتی و افزایش تفکیک نقش جنسیتی‌‌اند؛ در حالی که، رسانه‌هایی مانند ماهواره بیشتر کاهش‌دهندۀ میزان اعتقاد به تفکیک نقش جنسیتی‌اند. همچنین تلویزیون ایران به‌لحاظ انتظارات نقش جنسیتی با اختلاف زیادی روی گروه والدین اثرگذار است و کمتر می‌تواند با برنامه‌های خود با محتوای نقش‌های جنسیتی بر فرزندان تأثیر بگذارد.

کد مقاله 43395
تعداد بازدید 147

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397