• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک بر کیفیت مراقبت‌های مادرانه و خودمهارگری کودکان با مشکلات رفتاری
تعداد صفحات 18
نویسنده سمانه پیله ور دانالو - ماندانا نیکنام
مشخصات نشریه  پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 10 شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 70-53
زبان فارسی
کلید واژه خودمهارگری  مشکلات رفتاری کودکان  رابطه والد فرزند  اختلالات رفتاری  رابطه مادر کودک  بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک  کیفیت مراقبت مادرانه  اختلال رفتاری فرزندان  مراقبت مادرانه  بازی‌ درمانی  شهریار (شهرستان)  
چکیده پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطۀ والد‌‌ـ‌کودک بر کیفیت مراقبت‌های مادرانه و خودمهارگری کودکان با مشکلات رفتاری انجـام شد. روش پـژوهـش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری 6 تا 9 سال بود که در سال 1399 به مرکز مشاورۀ تبسم شهر شهریار مراجعه کرده بودند. 24 نفر از مادران به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس ملاک‌های ورود به پژوهش انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل) قرار گرفتند. برنامۀ‌ مداخله‌ای بازی‌درمانی والد‌ـ‌کودک لندرث، طی 10 جلسۀ 2 ساعته و به‌صورت هفتگی برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل در فهرست انتظار ماندند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های کیفیت مراقبت‌های مادرانه و پرسشنامۀ خودمهارگری بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در کیفیت مراقبت‌های مادرانه و خودمهارگری کودکان وجود دارد. یافته‌ها نشان داد بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطۀ والد‌ـ‌کودک بر کیفیت مراقبت‌های مادرانۀ مادران و افزایش خودمهارگری کودکان تأثیر مثبت دارد (05/0 > p). یافته‌های این پژوهش کارایی بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطۀ والد‌ـ‌کودک را در خودمهارگری کودکان و کیفیت مراقبت‌های مادرانه نشان می‌دهد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود روان‌شناسان و درمان‌گران از این روش برای ارتقای کیفیت مراقبت‌های مادرانه و افزایش خودمهارگری در کودکان استفاده کنند.

کد مقاله 43392
تعداد بازدید 146

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397