عنوان | مطالعه فرایند هویتیابی زنان در شبکههای اجتماعی (مورد مطالعه: زنان کاربر اینستاگرام) |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 1059-1029 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویتیابی شبکههای اجتماعی فضای مجازی شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی کاربران زن هویتیابی زنانه اینستاگرام فعالیت در اینستاگرام هویت تلفیقی فرامدرن |
چکیده |
ظهور شبکه های اجتماعی، بهویژه اینستاگرام با ماهیت تصویری در فضای غیررسمی و جذاب برای زنان، نقش قابل توجهی در ساخت هویت شخصی آنها ایجاد کرده است. ازاینرو، زنان در تلاشاند با فعالیت در این شبکه، هویت و تصویری متمایز و جدید از خود به نمایش بگذارند و آنان بدین طریق در گروه های مختلف احساس تعلق و نقشآفرینی می کنند. تحقیق حاضر با پشتوانه ادبیات مفهومی و نظری موجود در حوزه هویت، با فن مصاحبه نیمه ساختاریافته به گردآوری داده ها پرداخته و با رویکرد کیفی و بهرهگیری از روش زمینه ای اشتراوس و کوربین داده ها را تحلیل کرده است. 30 کاربر فعال اینستاگرامی (زن) با روش نمونه گیری گلوله برفی و هدفمند انتخاب و به شیوه حضوری و آنلاین مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. یافته های بهدستآمده، بیانگر 4 مقوله اصلی شامل «انتخاب نمایش خود در زیست جهانی زنانه»؛ «اینستاگرام، ساحت تعامل با مخاطب تأثیرگذار»؛ «بازسازی معنا و هویتیابی فرایندی» و «بازسازی تعاملات حوزه زندگی خصوصی»، است. مقوله هستهای در این بررسی «هویت نوظهور تلفیقی و فرا مدرن» است که سایر مقولات را درمیگیرد. همچنین در مقوله هویت یابی فرایندی، سه نوع تیپ هویتی پیشین، هویت در مواجهه و هویت پسین با اقتباس از رویکرد نظری شکلگرفته است. مؤلفه تیپها، پیشینی محصول چارچوبهای مشخصی چون تحصیل و اشتغال مرسوم در جامعه بوده درحالیکه مؤلفۀ هویت، در مواجهه ابراز خود دلبخواه نمایشی و هویت پسین، سیالیت و تلفیق است. نتایج نشان میدهد که در اینستاگرام بهواسطه شکل کارکردی و ساختاری آن و تغییر نوع و موضوع علقه های اجتماعی، زنان ایرانی با بازنمایی خودی خلقشده و فرامدرن در قالب تلفیقی از نقشهای زنانۀ سنتی ـ مدرن، هویتی خودانتخابی را تعریف کرده اند که نه افسارگسیخته و آزاد و نه دستوپابستۀ محدودیت های دنیای واقعی و از پیش تعیینشده است. |
کد مقاله | 43386 |
تعداد بازدید | 217 |
|