• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه فرایند هویت‌یابی زنان در شبکه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: زنان کاربر اینستاگرام)
تعداد صفحات 31
نویسنده شهلا باقری - مرجان ربیعی - الهام اکبری - عاصمه قاسمی
مشخصات نشریه  مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران - موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 1059-1029
زبان فارسی
کلید واژه هویت‌یابی  شبکه‌های اجتماعی  فضای مجازی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  کاربران زن  هویت‌یابی زنانه  اینستاگرام  فعالیت در اینستاگرام  هویت تلفیقی  فرامدرن  
چکیده ظهور شبکه­ های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام با ماهیت تصویری در فضای غیررسمی و جذاب برای زنان، نقش قابل ­توجهی در ساخت هویت شخصی آنها ایجاد کرده است. ازاین‌رو، زنان در تلاش‌اند با فعالیت در این شبکه، هویت و تصویری متمایز و جدید از خود به نمایش بگذارند و آنان بدین ­طریق در گروه­ های مختلف احساس تعلق و نقش‌آفرینی می ­کنند.­ تحقیق حاضر با پشتوانه ادبیات مفهومی و نظری موجود در حوزه هویت، با فن مصاحبه نیمه ساختاریافته به گردآوری داده ­ها پرداخته و با رویکرد کیفی و بهره‌گیری از روش زمینه ­ای اشتراوس و کوربین داده­ ها را تحلیل کرده است. 30 کاربر فعال اینستاگرامی (زن) با روش نمونه ­گیری گلوله برفی و هدفمند انتخاب و به شیوه حضوری و آنلاین مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. یافته­ های به‌دست‌آمده، بیانگر 4 مقوله اصلی شامل «انتخاب نمایش خود در زیست جهانی زنانه»؛ «اینستاگرام، ساحت تعامل با مخاطب تأثیرگذار»؛ «بازسازی معنا و هویت‌یابی فرایندی» و «بازسازی تعاملات حوزه زندگی خصوصی»، است. مقوله هسته‌ای در این بررسی «هویت نوظهور تلفیقی و فرا مدرن» است که سایر مقولات را درمی‌گیرد. همچنین در مقوله هویت ­یابی فرایندی، سه نوع تیپ هویتی پیشین، هویت در مواجهه و هویت پسین با اقتباس از رویکرد نظری شکل‌گرفته است. مؤلفه­ تیپ­ها، پیشینی محصول چارچوب­های مشخصی چون تحصیل و اشتغال مرسوم در جامعه بوده درحالی‌که مؤلفۀ هویت، در مواجهه ابراز خود دلبخواه نمایشی و هویت پسین، سیالیت و تلفیق است. نتایج نشان می­دهد که در اینستاگرام به‌واسطه شکل کارکردی و ساختاری آن و تغییر نوع و موضوع علقه­ های اجتماعی، زنان ایرانی با بازنمایی خودی خلق‌شده و فرامدرن در قالب تلفیقی از نقش‌های زنانۀ سنتی ـ مدرن، هویتی خودانتخابی را تعریف کرده­ اند که نه افسارگسیخته و آزاد و نه دست‌وپابستۀ محدودیت­ های دنیای واقعی و از پیش تعیین‌شده است.

کد مقاله 43386
تعداد بازدید 171

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397