عنوان | بررسي تأثير آموزش مهارت هاي مقابله اي در تغيير شيوه هاي مواجه با تنش و سلامت روان نوجوانان دختر |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1383 |
محدوده صفحات | 42-30 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان سلامت روانی دختران مراکز شبانه روزی بهزیستی دختران تنشهای روانی دختران |
موضوع | تفاوتهاي تکويني / تفاوتهاي طبيعي |
چکیده |
در مقدمه اين پژوهش آمده: طبق نظريه لازواس هر فرد پس از ارزيابي رويدادهاي تنيدگيزا با يكي از دو شيوه مقابلهاي مسأله محور يا هيجان محور با آن مواجهه ميشود. كساني كه به طور موفقيتآميز با مشكلات تنيدگيزا مقابله ميكنند، خود را به يكي از مهارتهاي انعطافپذيري دورانديشي و منطقي بودن مجهز كردهاند. اما آموزش مهارتهاي مقابلهاي اين پژوهش در برگيرنده شش مهارت سيستمهاي حمايتي، خود آرام بخشي، صحبت با خود در طول مشكلات، برقراري ارتباط مطلوب، حل مسئله و تصميمگيري ميباشد. براي بررسي ميزان سودمندي اين مهارتها، پژوهش حاضر با روش نيمهآزمايشي، دو گروهي با پيشآزمون و پس آزمون انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق 30 نفر از دختران نوجوان مراكز شبانهروزي بهزيستي كه به طور تصادفي انتخاب و در دو گروه 15 نفري آزمايش و كنترل شدند، ميباشد.\r\n\r\nابزار اين تحقيق نيز پرسشنامه شيوههاي مقابلهاي و پرسشنامه سلامت عمومي عنوان شده است. فرضيههاي پژوهش عبارتند از: مقايسه ميزان سلامت رواني دختران هيجان محور و مسئله محور، ميزان سلامت روان افراد به نسبت مدت اقامت در اين مراكز، نوع شيوه مواجهه با مشكل در افرادي كه اقامت بيشتري در اين مراكز دارند، شيوه مواجهه به مشكل دختران هيجانمحور و ميزان سلامت رواني دختراني كه يكي از آموزشهاي مهارت مقابلهاي را ديدهاند. نتايج اين تحقيق بنا بر هر كدام از فرضيهها نشان ميدهد كه: \r\n\r\n1ـ ميزان سلامت رواني نوجوانان دختر مسئله محور بيشتر از دختران هيجان محور است.\r\n\r\n2ـ دختراني كه مدت اقامت بيشتري در اين مراكز شبانهروزي دارند، سلامت روان كمتري دارند.\r\n\r\n3ـ و شيوه مواجهه تنش همين دختران، هيجان محور خواهد بود.\r\n\r\n4ـ پس از آموزش مهارتهاي مقابلهاي، دختران هيجان محور تبديل به مسئله محور شدند.\r\n\r\n5ـ و اين تغيير شيوه باعث بهبود سلامت روان آنها گرديده است. |
کد مقاله | 4315 |
تعداد بازدید | 913 |
|