عنوان | فهم تجربه زیسته زنان از رفتار متکبرانه در مصرف برندها و کالاهای لوکس |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 92 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 83-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تجربه زنان تجربه زیسته پدیدارشناسی کالای لوکس رفتار مصرف کننده کالاهای مصرفی خودشیفتگی مادی گرایی مصرف نمایشی رفتار مصرفی مصرف کننده برندهای لوکس برند تکبر مصرف کننده تکبر در مصرف خودشیفتگی مصرف کننده |
چکیده |
امروزه مصرف کردن دیگر تنها راهی برای برطرف کردن نیازهای ضروری نیست و شکل گیری نیازهای کاذب منجر به ایجاد شکل های تازه ای از مصرفشده است. تکبر مصرف کننده به معنی تمایل فرد برای نشان دادن برتری اجتماعی از طریق اکتساب، استفاده کردن و نشان دادن کالاهای مصرفی و برندها در طبقات مختلف بهوفور مشاهده میشود. پژوهش حاضر به دنبال این است تا با یک رویکرد پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان از پدیده تکبر در مصرف و معنی و مفهوم این پدیده از منظر آنها را دریابد. افراد موردنظر با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با آنها مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت و سپس با روش پدیدارشناسی دادههای گردآوریشده تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس یافته های پژوهش چهار مضمون اصلی «احساس شناخته شدن»، «ایجاد و حفظ جایگاه اجتماعی»، «ابراز برتری و شایستگی» و «احساس اشتیاق درونی» دربرگیرنده تجربه زیسته زنان از پدیده تکبر در مصرف است. به نظر میرسد مطالعه و مشاهده مصرف متکبرانه صرفاً بهعنوان یک رفتار مصرفی منجر به شناخت آن نمیشود و زمینه های متعدد بیرونی و درونی زمینه ساز آن هستند که نیاز به مطالعات بیشتر دارد. |
کد مقاله | 43355 |
تعداد بازدید | 101 |
|