ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر
تعداد صفحات 15
نویسنده رضوان بهمئی - مریم درویشی - جابرمحمد موسایی
مشخصات نشریه  روان‌شناسی فرهنگی زن (مصوب وزارت علوم) سال 13 پیاپی 49
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 77-63
زبان فارسی
کلید واژه زنان عرب  پدیدارشناسی  خوزستان  خرید  رفتار خرید  خرید زنان  رفتار مصرفی  عید فطر  آئین خرید  
چکیده هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید‌ فطر می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش کل زنان عرب ساکن استان خوزستان بود. نمونه‌ی پژوهش 13 نفر از زنان عرب است که با این تعداد از طریق مصاحبه، نمونه به حداشباع رسید. طرح پژوهش، کیفی و با رویکرد ون منن مبتنی بر پارادایم تفسیری است. داده‌ها با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی و با به‌ کارگیری مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته، بعد از اشباع نمونه‌ها و با استخراج درون مایه‌های اصلی و فرعی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. نتایج چهار درون مایه‌ی اصلی را به دست آورد که عبارتند از: معنا و مفهوم پدیده‌ی عید فطر و خرید عید فطر در خانواده، نقش و فرآیند خرید عید فطر در خانواده، ضرورت‌ها و چالش‌های خرید عید فطر و اثرات و پیامدهای پدیدۀ خرید عید فطر در خانواده‌. مهم‌ترین یافته‌ای که در این مطالعه ظهور یافت؛ هم پوشانی معنایی و هویتی پدیده‌ی عید فطر و خریدهای آئین عید فطر در میان جمعیت مورد مطالعه بود که جوهره‌ی دلالتی آن، رویکرد دینی به انجام فریضه و هم چنین معنای آئینی و سنت بودن آمیخته با جشن قومی است.

کد مقاله 43350
تعداد بازدید 145

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397