عنوان
|
آزمون مدل علی سبکهای هویتی و مقبولیت اجتماعی با میانجیگری نگرشهای ناکارآمد در پیش بینی استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
ساناز عینی - بهزاد ماله میر - صفورا کیوانلو - شقایق طهماسبی زاده - متینه عبادی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 13 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
34-15 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آرایش دانشجویان دختر لوازم آرایش نگرشهای ناکارآمد سبکهای هویت پذیرش اجتماعی آرایش کردن مقبولیت اجتماعی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی میزان استفاده از لوازم آرایش هویت دختران استفاده از لوازم آرایشی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل علی سبکهای هویتی و مقبولیت اجتماعی با میانجیگری نگرشهای ناکارآمد در پیشبینی استفاده از لوازمآرایش در دانشجویان دختر می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونهپژوهش 336 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه سبک هویت (1989)، پرسشنامه پذیرش اجتماعی (1960)، مقیاس نگرش های ناکارآمد (1978) و پرسشنامه استفاده از لوازم آرایشی (1393) بود. افراد مورد مطالعه به صورت اینترنتی و در فضای مجازی به پرسشنامه ها پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که مدل علی رابطه بین سبک های هویتی، مقبولیت اجتماعی، نگرش های ناکارآمد و استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بر اساس شاخصهای مختلف، نیکویی برازش مطلوبی دارد. هم چنین سبک های هویتی، مقبولیت اجتماعی و نگرش های ناکارآمد بر میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر اثر مستقیم و بر سبک های هویتی و مقبولیت اجتماعی از طریق نگرش های ناکارآمد بر میزان استفاده از لوازم آرایشی اثرغیرمستقیم داشتند. بنابراین، سبک های هویتی، مقبولیت اجتماعی و نگرش های ناکارآمد نقش مهمی در میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر دارند.
|