عنوان
|
شکست عاطفی دانشآموزان دختر و ارتباط آن با استفاده از شبکههای مجازی و برنامههای شبکههای ماهواره |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
قاسم محمدیاری - کامران جباری - سمیه قنبری |
مشخصات نشریه
|
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 16 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
126-107 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دانشآموزان دختر ماهواره ارزشهای فرهنگی شبکههای ماهوارهای برنامههای ماهوارهای استفاده از ماهواره دانشآموزان نوجوان شکست عاطفی شبکههای مجازی مشکین شهر (شهرستان) دانشآموزان پایه دوازدهم
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تعیین میزان شکست عاطفی در دانشآموزان دختر پایه دوازدهم و ارتباط آن با استفاده از شبکههای مجازی و برنامههای شبکههای ماهواره بود. در این تحقیق از روش تحقیق توصیفی (علی ـ مقایسه ای) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستان مشگینشهر بود و نمونه آماری تحقیق شامل 260 نفر بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحله انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه نشانگان شکست عاطفی دهقانی (1389) استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فیشر نشان داد که میزان شکست عاطفی در بین دانشآموزانی که از شبکههای مجازی و برنامههای شبکههای ماهواره استفاده کردند، برابر با 92/67 درصد است و میزان شکست عاطفی در بین دانشآموزانی که از شبکههای مجازی و از برنامههای شبکههای ماهواره استفاده نکردند، برابر با 02/17 درصد بود. تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت بهدستآمده در بین گروهها با اطمینال 95 درصد ( 05/0 > p) معنادار است. همچنین، میزان شکست عاطفی در بین دانشآموزانی که در شبکههای مجازی وبگردی کردند، نسبت به دانشآموزانی که از برنامههای شبکههای ماهواره استفاده کردند، بیشتر است (05/0 > p ). عدم تناسب ارزشهای فرهنگی حاکم بر محتوای برنامه های شبکههای ماهواره و شبکههای مجازی با ارزشهای فرهنگی حاکم بر جامعه از یک طرف و نیازهای روانی بهخصوص بیداری عاطفی دختران در این سن در بروز تعارضات نگرشی در گرایش به جنس مخالف موجب تجربه روابط عاطفی ناپخته شده که میتواند در بروز شکست عاطفی در بین نوجوانان دختر تأثیرگذار باشد.
|