عنوان | بررسی معنایی، مفهومی و کاربردی احادیث فضیلتمندی زنان زایا و مهربان |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 16 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 105-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | قرآن فرزندآوری روایات مربوط به زن احادیث حضرت محمد(ص) بررسی حدیث روایات اهل بیت (ع) احادیث اسلامی تحلیل روایی حدیث حضرت رسول (ص) برترین زنان ملاک برتری معنای لغوی |
چکیده |
این جستار به روش کتابخانه ای و با هدف واکاوی معنای احادیثی از پیامبر (ص) در «برتری زنانی که صاحب فرزندان متعدد هستند» انجام شده و با توصیف و تحلیل آیات و روایات، به بررسی مقصود محتمل گوینده پرداخته شده است. ابتدا حدیث «إِنَّ خَیْرَ نِسَائِکُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ» از میان احادیث مشابه انتخاب شد و پس از حصول اطمینان از اعتبار سندی و متنی آن، معنای لغوی بررسی گردید. با پذیرفتن معنای ظاهری صفت «وَلُود» یعنی تأیید صفت پرفرزندی در برتریبخشی به زنان زایا دو فرضیه درنظر گرفته شد که براساس آن، بیان این کلام به جهت 1) مصلحت و اقتضای زمان و عصر پیامبر(ص) بوده یا 2) حکمی عام و توصیه به امری مطلوب در همه ادوار میباشد. در روند تحقیق تعدادی از آیات و برخی از روایات شامل معیارهای اصلی ازدواج و برتری افراد بررسی گردید تا ابهام حاصل از نوع برتریبخشی این حدیث که میتوانست بار منفی آموزشی داشته باشد رفع گردد. یافتهها نشان داد که در قرآن کریم تنها صفت متمایزکننده و ملاک برتری افراد چه مرد و چه زن، میزان تقوا و طهارت نفس بوده و در روایات نیز منحصر بهیک صفت خاص و مطلق نمیباشد؛ لذا این نتیجه بهصورت استقرایی حاصل شد که مقصود پیامبر(ص) از بیان برتری چنین زنانی، تبیین اهمیت موضوع فرزندآوری در بعد اجتماعی آن بوده؛ زیرا درصورت تمایل به تعدد فرزندآوری در جوامع اسلامی، ضمن لحاظنمودن شرایط آن همچون تربیت، امنیت و معاش فرزندان، تأثیرات مثبت آن ازجمله افزایش استحکام خانوادهها، پرورش نسل سالم، هوشمند و پایبند به اصول اخلاقی، رشد و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی، ترقی و تعالی عموم اقشار و ... در جامعه حاصل خواهد شد؛ لذا احادیث مذکور دستوراتی تعلیمی به روش تشویقی برای مسلمانان در همه سطوح جامعه بوده و مخاطبان آن، تنها مسلمانان عصر رسالت نبودهاند. |
کد مقاله | 43335 |
تعداد بازدید | 106 |
|