عنوان
|
کرونا و چالشهای خانواده: مطالعه پدیدارشناسی تجربه زیسته جوانان سیستان و بلوچستان |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
الهام شیردل - فاطمه حامی کارگر - مهران سهرابزاده |
مشخصات نشریه
|
فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 16 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
154-133 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تجربه زیسته پدیدارشناسی خانواده سیستان و بلوچستان چالشهای خانواده کووید 19 ایام قرنطینه تحلیل توصیفی کلایزی موج اول کرونا
|
چکیده
|
یکی از نهادهای اجتماعی متأثر از بحران کرونا در جهان، خانواده بود. خانوادهها با وقوع این بحران و الزام به قرنطینه خانگی، شرایط جدیدی را تجربه کردند. از یک سو اعضای خانواده این فرصت را به دست آوردند که زمان بیشتری را در کنار یکدیگر باشند و از سوی دیگر با چالشها و تنشهایی روبهرو شدند. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شده و گروه نمونه، متشکل از 41 تن از جوانان سیستان و بلوچستان است که به روش هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات این گروه، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و با روش کلایزی (Colaizzi) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مضامین اصلی به دست آمده، شامل چهار مضمون اصلی: تغییر الگوهای کنش ارتباطی خانواده، تشدید تضاد و خشونت خانگی، اختلالات اضطرابی و آسیبپذیری اقتصادی خانواده ها در دوران کرونا بود. در همه گیری کرونا، از یک سو خانوادهها به واسطه قرنطینه خانگی و کاهش تعاملات خانوادگی و مراسمات آیینی با کاهش کنش های ارتباطی مواجه بودند و از سوی دیگر با رشد ارتباطات مجازی با افزایش کنش های ارتباطی میان اعضا روبهرو بودند. همچنین در ابتدای همه گیری، با بالا رفتن میزان حضور تمام اعضا در خانه، تضادها در خانواده ها پررنگتر شد و انواع خشونت خانگی میان اعضا گسترش یافت. بیماری کرونا با تمام تهدیدهایی که برای سلامت عمومی جامعه و نیز سلامت جسمانی خانوادهها به همراه داشت، با رشد اختلالات اضطرابی نیز همراه بود. گذشته از این با وقوع بحرانهای اقتصادی ناشی از کرونا، خانواده ها با مشکلات معیشتی و آسیبهای شغلی روبهرو شدند. این پژوهش در ابتدای همه گیری کرونا انجام شده است و ارائه تحلیلی جامع در موضوع خانواده و کرونا، مستلزم پژوهش هایی در بازه های زمانی مختلف خواهد بود.
|