عنوان | رابطه رفتار غذا خوردن مادر و غذا دادن ذهن آگاهانه با رفتار غذا خوردن کودک: نقش واسطهای خلق و خوی کودک |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 16 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 132-115 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ارومیه (شهرستان) ویژگیهای رفتاری خلق و خو پنج عامل شخصیت مشکلات غذا خوردن ویژگیهای شخصیتی کودک رفتار غذا خوردن مادر غذا دادن ذهن آگاهانه خلق و خوی کودک رفتار غذا خوردن کودک |
چکیده |
غذا خوردن در سنین کودکی جهت رشد مطلوب حائز اهمیت است و از مؤلفه های متعددی تأثیر می پذیرد. ویژگی های رفتاری مادر و ویژگی های شخصیتی کودک، از جمله مؤلفه های تأثیرگذار است. هدف مطالعه حاضر، مدلسازی رفتار غذا خوردن کودکان بر اساس رفتار غذا خوردن و غذا دادن ذهن آگاهانه مادر و نقش واسطه ای خلق و خوی کودک است. در این پژوهش در سال 1399، 180 مادر به همراه فرزندانشان (87 دختر و 93 پسر) از شهر ارومیه به روش در دسترس انتخاب شدند و مادران پرسشنامه های غذا دادن ذهن آگاهانه، رفتارهای غذا خوردن بزرگسال، خلق و خوی ماله وترا و رفتار غذا خوردن کودکان را تکمیل نمودند. نتایج این پژوهش به روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر با نرمافزارهای SPSS و Amos نشان داد غذا دادن ذهن آگاهانه و رفتار غذا خوردن مادر و خلق و خوی کودک، رابطه معناداری با رفتار غذا خوردن کودک دارد و مدل رابطه رفتار غذا خوردن و غذا دادن ذهن آگاهانه مادر با رفتار غذا خوردن کودک و نقش واسطه ای خلق و خوی کودک معنادار است و شاخص برازندگی تطبیقی (07/0 = RMSEA) مطلوب گزارش شد. این مدل با توجه به نتایج به دست آمده مشخص نمود که مؤلفه های مادر و کودک در رفتار غذا خوردن کودک مؤثر است و در زمینه عللیابی و درمان مشکلات غذا خوردن کودکان باید به این مؤلفه ها نیز توجه نمود. |
کد مقاله | 43322 |
تعداد بازدید | 82 |
|