عنوان
|
مدلیابی معادلات ساختاری طلاق عاطفی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، همدلی عاطفی با میانجی گری تنظیم هیجان در زنان متأهل |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
مژگان جلالوند - شکوه نوابی نژاد - حمیدرضا رضازاده بهادران - علی اکبر خسروی بابادی |
مشخصات نشریه
|
خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 1 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
206-177 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان متأهل تنظیم هیجانی تهران معادلات ساختاری طلاق عاطفی طرحوارههای ناسازگار اولیه زنان شهر تهران طرحوارههای ناسازگار همدلی عاطفی طرحوارههای اولیه
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل یابی معادلات ساختاری طلاق عاطفی بر اساس طرح واره های ناسازگار اولیه، همدلی عاطفی با میانجی گری تنظیم هیجان در زنان متاهل تهران بود. روش: پژوهش توصیفی، همبستگی و جامعه آماری زنان متاهل تهرانی بود که با روش نمونه گیری در دسترس، ۲۰۰ زن متاهل ساکن تهران به عنوان حجم نمونه از مراکز مشاوره دوستان و مشاوران انجمن حمایت از حقوق کودکان بصورت آنلاین (به دلیل وجود ویروس کرونا) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (۱۹۹۹)، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ (۱۹۹۸)، همدلی عاطفی اپستین و مهرابیان (۱۹۷۲) و تنظیم هیجان گراس و جان (۲۰۰۳) بود. کلیه تحلیلها با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 صورت گرفت. جهت تحلیل روابط واسطهای نیز از روش بوت استرپ در برنامه MACRO پریچروهایز (۲۰۰۸) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از اثر مستقیم نشان داد که طرحواره بریدگی و طرد (۳۴۳/۰ = β)، گوش بزنگی بیش از حد و بازداری (۲۹۴/۰ = β )، بر طلاق عاطفی اثر مثبت و معنادار دارد، و همدلی عاطفی (۳۴۵/۰- = β) بر طلاق عاطفی اثر منفی و معنادار دارد. هم چنین اثرغیرمستقیم طرحوارههای بریدگی و طرد (۰۳۲۰/۰ = β)، خودگردانی و عملکرد مختل (۰۴۴۷/۰ = β)، جهت مندی (۰۵۰۹/۰ = β)، گوش بهزنگی بیش از حد و بازداری (۰۶۲۸/۰ = β)، محدودیتهای مختل (۱۲۵۲/۰ = β)، و همدلی عاطفی (۰۱۴۰/۰- = β) بر طلاق عاطفی از طریق تنظیم هیجان معنادار بود. نتایج نشان داد که تنظیم هیجان به عنوان یک متغیر میانجی توانست رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و همدلی عاطفی را تبیین نماید. نتیجه گیری: از آنجا که یافته های این پژوهش حاکی از روابط قدرتمند و معنادار متغیرهای پژوهش با طلاق عاطفی بود پیشنهاد میشود که از طرق مختلف از جمله رسانه های ارتباط جمعی، روزانه ساعاتی جهت آموزش مهارتهای زندگی، راهبردهای کارآمد و مثبت تنظیم هیجان و نوآوریهای لازم جهت اصلاح طرحواره های ناسازگار اولیه در نظرگرفته شود و روانشناسانی جهت بحث و بررسی در این زمینه به کار گرفته شوند.
|