عنوان | ارائه مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمال گرایی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 1 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 72-56 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر کمال گرایی کرمانشاه اختلال یادگیری رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم دختران مقطع ابتدایی رابطه با والدین |
چکیده |
هدف: هدف این پژوهش تعیین مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمالگرایی بود. روش پژوهش: روش این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 شهر کرمانشاه بود که نمونه آماری پژوهش، 270 دانشآموز دختر همراه با والدینشان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (2011)، پرسشنامه کیفیت روابط والد کودک فاین و همکاران (1983) و پرسشنامه چندگانه کمالگرایی هویت و فلت (1991) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین عاطفه مثبت، همانندسازی با والدین، اعتماد، خشم، کمالگرایی خودمدار، کمالگرایی دیگر مدار و کمالگرایی جامعه مدار با اختلال یادگیری همبستگی معناداری (05/0 = P) دارد؛ همچنین ضریب همبستگی چندگانه بین کمالگرایی و کیفیت رابطه والد-کودک با اختلال یادگیری برابر با 462/0 = R است و ضریب تعیین برابر 213/0 = R2 است که 21.3 درصد از واریانس اختلال یادگیری از طریق کمالگرایی و کیفیت رابطه والد کودک قابل تبیین است. نتیجهگیری: در نهایت این نتیجه حاصل شدهاست که ارتباط با والدین در پیش بینی اختلالات یادگیری و همچنین کمالگرایی در پیشبینی اختلالات یادگیری سهم دارد. |
کد مقاله | 43287 |
تعداد بازدید | 62 |
|