عنوان | رابطه معنای زندگی و انسجام خانواده معلمان در دوره کووید 19: نقش واسطهای معنویت در کار |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 5 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 20-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تهران انسجام خانواده معنای زندگی معلمان ابتدایی معلمان متأهل منطقه 18 تهران کووید 19 معنویت در کار |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش واسطهای معنویت در کار در رابطه معنای زندگی و انسجام خانواده معلمان در دوره کووید 19 انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعهآماری، معلمان متاهل زن و مرد شاغل در مدارس دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-1400 در منطقه 18 شهر تهران بودند. طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 175 شرکتکننده دارای ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامههای انسجام خانواده سامانی (1385)، معنویت در محیط کار میلیمن و همکاران (2003) و معنای زندگی صالحی (1384) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری یه شیوه سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که معنای زندگی با انسجام خانواده معلمان در دوره کووید-19 همبستگی مثبت و معنادار دارد ( 01/0 P < ). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که معنویت در کار در رابطه معنای زندگی و انسجام خانواده معلمان در دوره کووید-19 نقش واسطهای معنادار دارد ( 01/0 P < ). نتیجهگیری: نتایج شواهدی را نشان میدهند که معنای زندگی از طریق مفهومسازی متعادل در زندگی کاری و زناشویی و هماهنگی شناختی و عاطفی، انسجام خانواده معلمان را افزایش میدهد و معنویت در کار موجب میشود آنان معنای زندگی را به روش متعادلتر و کارآمدتری مفهومسازی کنند. لذا به منظور ارتقاء انسجام خانواده معلمان در دوره کووید-19 پیشنهاد میشود علاوه بر توجه به معنای زندگی معلمان، به مقوله معنویت در محیط کار هم توجه شود. |
کد مقاله | 43273 |
تعداد بازدید | 134 |
|