عنوان
|
مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و معنادرمانی بر ارتباطات میان فردی زنان معلم شهر کرج |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
یونس جاویدنسب - معصومه بهبودی - جعفر حسنی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه مددکاری اجتماعی – دانشگاه علامه طباطبایی پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
245-217 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حمایت اجتماعی کیفیت ارتباط معنادرمانی معلمان زن معنادرمانی گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) کرج (شهرستان) روابط میان فردی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره تعارضات بین فردی عمق روابط
|
چکیده
|
هدف: هدف این پژوهش سنجش میزان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و معنادرمانی بر ارتباطات میان فردی زنان بود. روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان معلم مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر کرج بود که با نمونه گیری در دسترس 45 نفر از بین آنها انتخاب شد و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت روابط (پیرس، 1991) بود. گروه های آزمایش به مدت 10 جلسه در جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (Hayes,2004: 639-665) و جلسات معنادرمانی (فرانکل، 1963) به صورت گروهی به مدت دو ساعت شرکت کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که دو گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معنیداری داشتند (05/0 P < ) و مداخلات دو گروه باعث بهبود حمایت اجتماعی، تعارض بینفردی و عمق روابط در زنان شد، در مقایسه بین دو گروه آزمایش در مولفه تعارض بین فردی، تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 P < ) معنادرمانی اثربخشی بیشتری بر بهبود تعارض بین فردی داشت. در مولفههای حمایت اجتماعی و عمق روابط تفاوت معنیداری نبود (05/0 P > ) و اثربخشی هر دو گروه تقریبا یکسان بود. نتیجه گیری: می توان گفت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و معنادرمانی موجب بهبود کیفیت روابط زنان می شود و می توان از آنها برای کاهش مشکلات روابط بین فردی زنان و ارتقای حمایت اجتماعی، تعارض بین فردی و عمق روابط استفاده کرد.
|