عنوان
|
پیش بینی خودآسیبرسانی در دختران نوجوان بر اساس باورهای غیرمنطقی، دشواری در تنظیم هیجانی و حمایت اجتماعی |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
الهام مستشاری - امیرهوشنگ مهریارم - نادره سهرابی شکفتی - حجت الله جاویدی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه مددکاری اجتماعی – دانشگاه علامه طباطبایی پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
180-147 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان حمایت اجتماعی دانشآموزان دختر باورهای غیرمنطقی نوجوانان تهرانی تنظیم هیجانی تهران رفتارهای خودآسیبی مشکلات تنظیم هیجانی دانشآموزان نوجوان خودآسیبرسانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودآسیب رسانی در دختران نوجوان بر اساس باورهای غیرمنطقی، دشواری در تنظیم هیجانی و حمایت اجتماعی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش توصیفی - همبستگی دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دختر 12 الی 19 ساله خودآسیب رسان شهر تهران در سال تحصیلی 1398 بود که در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند که از این میان تعداد 150 نفر که نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در سیاهه خودگزارشی خودآسیب رسانی کسب کردند، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1968)، مقیاس کژتنظیمی هیجانی گراتز و رومر (2004) و ﻣﻘﯿﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی ﺣﻤﺎﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ادراکﺷﺪه زیمت و همکاران (1988) گردآوری شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل شدند. بین درماندگی در برابر تغییر، توقع تایید از دیگران، اجتناب از مشکل و بی مسئولیتی هیجانی با خودآسیب رسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ بین ﻋﺪم ﭘﺬﯾﺮش ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻓﺸﺎر، دﺷﻮاری در اﻧﺠﺎم رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻓﺸﺎر، ﻓﻘﺪان آﮔﺎﻫﯽ، ﻋﺪم وﺿﻮح ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و دﺷﻮاری ﮐﻨﺘﺮل ﺗﮑﺎﻧﻪهای ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر با خودآسیب رسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ بین خانواده، اجتماع یا افراد مهم و دوستان با خودآسیب رسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0 > p). به علاوه، مولفه های توقع تایید از دیگران توانایی، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن، دﺷﻮاری ﮐﻨﺘﺮل توانایی پیش بینی خودآسیب رسانی را دارند (05/0 > p)؛ به نظر میرسد این پژوهش تلویحات مهمی درخصوص ارتباط بین خودآسیب رسانی با باورهای غیرمنطقی، دشواری در تنظیم هیجانی و حمایت اجتماعی در دختران نوجوان به همراه دارد.
|