• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی اپیدمیولوژیک تجاوز جنسی
تعداد صفحات 5
نویسنده سیدآریا حجازی - نازیلا بدیعیان موسوی - رامین بهرامی زاده سجادی - شبنم نیرومند
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1400
محدوده صفحات 65-61
زبان انگلیسی
کلید واژه خشونت جنسی  آزار جنسی  تجاوز جنسی  پزشکی قانونی  ویژگی‌های اپیدمیولوژیک  قربانیان  قربانی جنسی  شیراز  خشونت جنسی علیه زنان  قربانیان زن  تجاوز جنسی به زنان  
چکیده مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های اپیدمیولوژیک قربانیان تجاوز و متجاوزان انجام شد.
روش‌ کار: این مطالعه مقطعی بر روی 68 مورد بررسی شده خشونت جنسی در سازمان پزشکی قانونی شیراز طی سال‌های 93-1392 انجام شد. قربانیان از مقام یا معاونت قضایی معرفی شدند. اطلاعات پرونده پرونده های ارجاعی بدون نام و کد منحصر به فرد برای هر پرونده استخراج شد.
یافته‌ها: تمامی موارد این مطالعه قربانیان زن بودند. میانگین سنی قربانیان 6/11 ± 21/39 سال بود. اکثر موارد مجرد (94%) بودند. از کل موارد مورد مطالعه، 2/63 درصد و 9/30 درصد به ترتیب دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی متوسط ​​و پایین بودند. خانه، بیشترین محل تجاوز جنسی (54/4%) بوده است. در 58/8 درصد موارد، قربانیان و مهاجمان یکدیگر را می شناختند. در اکثر مواقع یک مجرم (59/7 درصد) وجود داشته است، اما به ترتیب در 19/4 درصد و 11/8 درصد، دو و سه مرتکب همزمان بوده اند. قربانیان در 76/5 درصد موارد تهدید لفظی، 8/8 درصد با اسلحه و 28 درصد با چاقو مورد تهدید قرار گرفتند. تجاوز کامل در اکثر قربانیان (98/5%) اتفاق افتاده است.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بر اولویت پیشگیری از تجاوزات جنسی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به این تخلفات به عنوان یک موضوع بهداشتی قانونی تاکید کرد.

کد مقاله 43240
تعداد بازدید 63

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397