عنوان | مادری جدید و آموزش زنان در عصر رضاشاه |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تاریخ اسلام و ایران (مصوب وزارت علوم) سال 31 شماره 52 پیاپی 142 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 36-15 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدارس دخترانه تبعیض جنسیتی هویت زنانه آموزش زنان نظام آموزشی تاریخ آموزش زنان آموزش زنان در تاریخ هویت مستقل عصر رضاشاه مادری جدید |
چکیده |
عصر رضاشاه آغاز دوران مدرن و ایجاد تحولات بنیادین در پهنۀ اجتماعی ایران است. طرح بیداری زنان در این دوره، حیات اجتماعی آنها بهویژه زنان طبقۀ متوسط و بالای شهرنشین را به اشکال مختلف تحت تأثیر قرار داد. شکلگیری نظام آموزشی نوین و تعمیم یافتن حق تحصیل در مدارس جدید دولتی به دختران، از جمله سیاستهای جنسیتی دولت بود که حیات اجتماعی و فردی زنان و دختران شهرنشین را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داد. نگارندۀ نوشتار پیش رو درصدد بررسی سیاستهای آموزشی دولت رضاشاه در حوزۀ زنان نبوده است، بلکه ضمن توضیح سیر برساخته شدن مفهوم مادری جدید، به دنبال پاسخ به این پرسش بوده است که این مفهوم چگونه آموزش زنان را به ضرورت تبدیل کرد و این آموزش از حیث کمّی و کیفی، چگونه از ایدۀ مادری جدید تأثیر پذیرفت. دادههای پژوهش که به روش کتابخانهای- آماری و مبتنی بر احصائیهها و نشریات جمعآوری شده است، نشان میدهد ایدۀ مادری جدید و نیاز به تغییر در نقشهای سنتی زنان، در وهلۀ نخست با تغییر در تعریف رَحِم زنانه از عضوی بیولوژیک به محل جاگذاری نسل آیندۀ کشور و در گام بعدی با ظهور ایدۀ مادر-مربی، یا تربیت زن تحصیلکردۀ خانهدار، آموزش دولتی زنان را از حیث کمّی گسترش داد. البته از حیث کیفی، برنامۀ آموزشی زنان در مدارس دولتی نشان میدهد که آموزش آنها با مردان بسیار متفاوت بوده و با رویکردی ایدئولوژیک، با هدف تربیت همسر و مادر جدید ایرانی تدوین شده بود؛ به همین دلیل کمک چندانی به زندگی حرفهای و شکلگیری هویت مستقل زنانه نکرده است. |
کد مقاله | 43225 |
تعداد بازدید | 158 |
|