• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان منابع تعاملی مورد استفاده زبان آموزان مبتدی انگلیسی در نگارش نامه: تأثیر جنسیت و زبان
تعداد صفحات 27
نویسنده حسین بزرگیان - صدیقه فلاح پور - مهدیس جعفری
مشخصات نشریه  زبان پژوهی - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 42
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 245-219
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  زبان  زبان آموزان دختر  زبان آموزان پسر  منابع تعاملی  زبان آموزان مبتدی  زبان آموزان انگلیسی  نظریه سنجش  تولید متن  
چکیده وظیفه‌ی اصلی زبان، برقراری ارتباط با دیگران است و توجه به این کارکرد زبانی، در کودکان مدرسه‌ای بسیار حائز اهمیت است. در محیط مدارس، از دانش‌آموزان انتظار می‌رود که بتوانند نگرش‌‌ها، احساسات و عقاید خود را بیان کنند تا مفهوم "دیگری " را در نوشتن خود پرورش دهند. مطالعه‌ی حاضر به بررسی منابع تعاملی‌ای که زبان‌آموزان مبتدی انگلیسی به‌عنوان زبان خارجه در جریان نگارش نامه به یک دوست به زبان‌های فارسی (زبان اول) و انگلیسی (زبان خارجه) استفاده می‌کنند، می پردازد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر زبان و جنسیت زبان‌آموزان بر طول متن و میزان استفاده آن‌ها از معانی و مفاهیم تعاملی در نامه‌هایشان است. جامعه‌ی آماری این مطالعه متشکل از 60 زبان‌آموز انگلیسی بین 12 تا 14 سال بوده (30 دختر و 30 پسر) که به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. نامه‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی با فاصله‌ی سه هفته نوشته شدند. متن ها با استفاده از چارچوب زبانی عملکردی سازگانی، معروف به نظریه سنجش از نظر بیان معنایی گفتمان و محتوا تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که تولید متن توسط دختران و پسران به زبان فارسی بیش‌تر از تولید متن به زبان انگلیسی بوده است و دختران بیش‌تر از پسران از جنبه‌های مختلف تولید متن (یعنی تعداد واحدهای ارتباطی و نویسه‌ها) استفاده کرده‌اند. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که اطلاعات مربوط به افراد، در هر دو زبان استفاده شده است؛ با این تفاوت که دختران در نامه‌های انگلیسی‌ در مورد مدرسه اطلاعات بیش‌تری نسبت به نامه‌های فارسی‌ ارائه می‌کردند.

کد مقاله 43207
تعداد بازدید 66

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397