عنوان | منابع تعاملی مورد استفاده زبان آموزان مبتدی انگلیسی در نگارش نامه: تأثیر جنسیت و زبان |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زبان پژوهی - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 245-219 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت زبان زبان آموزان دختر زبان آموزان پسر منابع تعاملی زبان آموزان مبتدی زبان آموزان انگلیسی نظریه سنجش تولید متن |
چکیده |
وظیفهی اصلی زبان، برقراری ارتباط با دیگران است و توجه به این کارکرد زبانی، در کودکان مدرسهای بسیار حائز اهمیت است. در محیط مدارس، از دانشآموزان انتظار میرود که بتوانند نگرشها، احساسات و عقاید خود را بیان کنند تا مفهوم "دیگری " را در نوشتن خود پرورش دهند. مطالعهی حاضر به بررسی منابع تعاملیای که زبانآموزان مبتدی انگلیسی بهعنوان زبان خارجه در جریان نگارش نامه به یک دوست به زبانهای فارسی (زبان اول) و انگلیسی (زبان خارجه) استفاده میکنند، می پردازد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر زبان و جنسیت زبانآموزان بر طول متن و میزان استفاده آنها از معانی و مفاهیم تعاملی در نامههایشان است. جامعهی آماری این مطالعه متشکل از 60 زبانآموز انگلیسی بین 12 تا 14 سال بوده (30 دختر و 30 پسر) که به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. نامهها به دو زبان فارسی و انگلیسی با فاصلهی سه هفته نوشته شدند. متن ها با استفاده از چارچوب زبانی عملکردی سازگانی، معروف به نظریه سنجش از نظر بیان معنایی گفتمان و محتوا تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد که تولید متن توسط دختران و پسران به زبان فارسی بیشتر از تولید متن به زبان انگلیسی بوده است و دختران بیشتر از پسران از جنبههای مختلف تولید متن (یعنی تعداد واحدهای ارتباطی و نویسهها) استفاده کردهاند. این یافتهها همچنین نشان میدهد که اطلاعات مربوط به افراد، در هر دو زبان استفاده شده است؛ با این تفاوت که دختران در نامههای انگلیسی در مورد مدرسه اطلاعات بیشتری نسبت به نامههای فارسی ارائه میکردند. |
کد مقاله | 43207 |
تعداد بازدید | 103 |
|