عنوان | جایگاه هنر زنان در تاریخ نگاری محمدحسن خان اعتمادالسلطنه و انعکاس آن در نسخه مصور هزار و یک شب ناصری |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات هنر اسلامی - موسسه مطالعات هنر اسلامی پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 359-330 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جایگاه زنان محمد خان اعتماد السلطنه قاجار هنر زنان تاریخنگاری نسخه مصور هزار و یک شب ناصری |
چکیده |
مورخان عصر ناصری بیشتر شاهزادگان قاجار و اقشار تحصیل کرده جامعه بودند. با این تفاوت که گروهی، چه در حوزه وقایعنگاری و چه در حوزه خاطرهنگاری در جهت حکومت و گروهی علیه حکومت بودند. اما آنچه باعث شد عدهای به انتقاد شدید دولت و حکومت بپردازند در رویارویی ایران با غرب ریشه داشت و آن تحول فکری در مفهوم تاریخ بود. این تحول به پدید آمدن شیوه نوینی در زمینه تاریخنگاری منجر شد. تاریخنگاری جدید بر پایه تلاش مورخان دورة ناصری برای ایجاد تغییر در سنّت های تاریخنگاری بنا شده است. محمدحسنخان اعتمادالسلطنه از مورخان دوره قاجار است که در آثارش به وضعیت گروه های اجتماعی چون زنان نیز پرداخته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که در این اثر تاریخی به مضامین مختلف اجتماعی درباره زن و هنر زنان اشاره شده است. در دیگر آثار این دوره نسخه مصور هزار و یک شب ناصری است که زنان را به عنوان یک مضمون برگزیده است. اهداف پژوهش: 1. بازشناسی تاریخ نگاری محمدحسنخان اعتمادالسطنه. 2. بررسی جایگاه زنان در تاریخنگاری محمدحسنخان اعتمادالسلطنه و نسخه مصور هزار و یک شب ناصری. سؤالات پژوهش: 1. تاریخنگاری محمدحسنخان اعتمادالسطنه دارای چه مختصاتی است؟ 2. زنان در تاریخ نگاری محمدحسنخان اعتمادالسلطنه و نسخه مصور هزار و یک شب ناصری چه جایگاهی دارند؟ |
کد مقاله | 43203 |
تعداد بازدید | 61 |
|