عنوان
|
اثربخشی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و رضایت از زندگی مادران دانشآموزان پسر مقاطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
مونا خرازی - افسانه بوستان |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 15 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
149-135 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تهران رضایتمندی از زندگی دانشآموزان دوره ابتدایی سازگاری زناشویی دانشآموز اول ابتدایی تحلیل ارتباط متقابل تحلیل رفتاری منطقه 1 تهران دانشآموزان پسر دانشآموزان پسر دوره ابتدایی
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و رضایت از زندگی مادران دانش آموزان پسر مقاطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه مادران دانش آموزان پسر مقطع اول ابتدایی در سال 97-1396 بود، طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انتخاب نمونه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و گمارش تصادفی ساده انجام گرفت و حجم نمونه به منظور آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل تعداد 30 نفر انتخاب شدند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از، مقیاس های سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) و رضایت از زندگی دینر و همکاران (1985) و نیز آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل در طی 8 جلسه به مدت 90 دقیقه در هفته بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری (تحلیل کوواریانس چند متغیری) صورت گرفت. یافته های بدست آمده نشان داد: آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل تاثیر مثبت بر سازگاری زناشویی و مولفه های (رضایت دونفری، همبستگیدونفری، توافق دو نفری و ابراز محبت) گروه آزمایش در پس آزمون داشت و همچنین باعث افزایش رضایت از زندگی گروه آزمایش در پس آزمون شد. نتایج حاکی از آن بود که رویکرد تحلیل رفتار متقابل موجب افزایش سازگاری زناشویی و رضایت از زندگی مادران دانش آموزان پسر پایه اول مقطع دبستان می گردد. بطور کلی مفهوم سازگاری زناشویی و رضایت زندگی به عنوان متغیر وابسته این پژوهش و همچنین آموزش تحلیل رفتار متقابل به عنوان متغیر مستقل این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته شد. با توجه به این امر که زندگى بشر در طى قرون متمادى دستخوش تغییرات و دگرگونى هایى بوده است که گاه در کنترل و گاه خارج از کنترل انسان بوده است و به نحوى سازگارى و آرامش انسان را بر هم زده و فشار و اضطراب را به دنبال داشته است.
|