عنوان | اثر ابعاد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی بر استفاده آسیبزا از اینترنت با میانجیگری نقشهای جنسیتی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 186-167 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقشهای جنسیتی اینترنت مردانگی دامغان (شهرستان) اضطراب اجتماعی نقشهای جنسیتی مردانه بعد شناختی بعد رفتاری دانشآموزان پسر اضطراب دانشآموزان استفاده مشکلزا از اینترنت اضطراب پسران استفاده آسیبزا |
چکیده |
مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین ابعاد اضطراب اجتماعی و استفاده آسیب زا از اینترنت با میانجیگری نقشهای جنسیتی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی 1399-1400 ساکن شهر دامغان بود که از این میان 250 نفر از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. در پژوهش حاضر از مقیاس اضطراب اجتماعی (پاپلک و ویدک، 2008)، نقشهای جنسیتی (بولدیزار، 1999) و پرسشنامه استفاده آسیب زا از اینترنت (کالوو- فرانسس، 2016) به عنوان ابزار استفاده گردید. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز با استفاده از روش بوت استرپ آزموده شدند. یافتهها: نتایج حاکی از برازش مناسب مدل بود و نشان داد که بعد رفتاری اضطراب اجتماعی با میانجیگری نقش جنسیتی مردانگی اثر غیرمستقیم بر استفاده آسیب زا از اینترنت دارد (05/0 > p). نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر چهارچوب مفیدی را در شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار در حوزه روانشناسی اجتماعی-فرهنگی در استفاده آسیب زا از اینترنت فراهم میکند. نتایج حاصل از این یافتهها به ضرورت توجه به نقش جنسیتی مردانگی در کاهش اضطراب اجتماعی و استفاده آسیب زا از اینترنت در دانش آموزان تأکید ویژه میکند. |
کد مقاله | 43184 |
تعداد بازدید | 84 |
|