عنوان
|
فراوانی شکوفایی در دانشآموزان سرآمد بر اساس مدلهای مختلف بهزیستی: آیا تفاوتی بر اساس جنسیت وجود دارد؟ |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
فهیمه عباسی - الهه حجازی موغاری - جواد اژهای - رضوان حکیمزاده |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 3 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
16-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی تبریز دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر دانشآموزان متوسطه اول شکوفایی دانشآموزان سرآمد مدلهای بهزیستی فراوانی شکوفایی
|
چکیده
|
در پژوهش حاضر، فراوانی شکوفایی در دانشآموزان سرآمد مبتنی بر چهار مدل شکوفایی بررسی شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی - مقایسهای بود. نمونه پژوهش شامل ۵۹۲ دانشآموز پسر (226 نفر) و دختر (366 نفر) سرآمد دوره اول متوسطه (رده سنی ۱۵-۱۳ ساله) شهرستان تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بودند. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و چهار مقیاس مختلف شکوفایی را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل جدول متقاطع˓ آزمون مکنمار˓ آزمون کوکرانکیو و آزمون خیدو استفاده شد. نتایج تفاوتهایی در فراوانی شکوفایی مبتنی بر مدلهای شکوفایی نشان دادند: ۳/۵۳ درصد (مبتنی بر مدل هوپرت و سو)، ۱/۶۳ درصد (مبتنی بر مدل داینر و همکاران)، ۴/۶۸ درصد (مبتنی بر مدل کیز) و ۵/۷۲ درصد (مبتنی بر مدل سلیگمن). همچنین، نتایج پژوهش حاضر حاکی از تفاوت فراوانی شکوفایی در میان دانشآموزان دختر و پسر سرآمد بود؛ این تفاوت به نفع دانشآموزان پسر بود. نتایج تحلیل جدول متقاطع درصد توافق خوبی بین مقیاسهای باتلر و کرن و کیز (%۶/۹۱)، داینر و همکاران و هوپرت و سو (%۸۶)، باتلر و کرن و هوپرت و سو (%۲/۸۰)، هوپرت و سو و داینر و همکاران (% ۸۰) و هوپرت و سو و کیز (%۷۹) نشان دادند. درصد توافق بین مقیاسهای داینر و همکاران و کیز (۷۰%) و داینر و همکاران و باتلر و کرن (۵%/۷۲) متوسط بود. نتایج نشان دادند تشخیص شکوفایی بستگی زیادی به مقیاس بهکاررفته و ترکیب مؤلفههای مختلف دارد.
|