عنوان | تصویر زن در آثار سینمایی اصغر فرهادی |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 559-541 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فیلم زنان در فیلم سینمایی تصویر زن در سینمای ایران تصویر زن فیلمهای ایرانی تحلیل محتوای کیفی فیلم درباره الی بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران فیلم جدایی نادر از سیمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی فیلم چهارشنبه سوری فیلم گذشته فیلم رقص در غبار آثار سینمایی فیلم فروشنده فیلم شهر زیبا فیلم همه می دانند |
چکیده |
سینمای اصغر فرهادی، برندۀ جایزۀ اسکار، با تمرکز بر حضور بیشتر زنان و ارائۀ نقشهای کلیدی بدان ها، به مقولۀ «زن» توجه ویژه نشان داده است، اما باید دریافت بازنمایی زن در این آثار تا چه حد توانسته از تصورات قالبی و کلیشههای مردانه رها شود؟ فیلمهای «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبهسوری»، «دربارۀ الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته»، «فروشنده» و «همه میدانند» آثاری هستند که در آن ها زن نقطۀ کانونی فیلم بهشمار میآید. در این پژوهش کوشیدهایم با روش تحلیل محتوای کیفی، و این رویکرد که فرهادی با بازنمایی زندگی زنان به اهمیتبخشی او توجه کرده، به بررسی این فیلمها بپردازیم. بررسی کدها، مقولات و مفاهیم نشان میدهد که اگرچه تعداد و اهمیت کاراکترهای زن و نیز سپردن نقشهای کلیدی بدان ها با گذشت زمان روبهفزونی بوده، در عین حال زنان با کنشهای منفعلانه، نقشهای شغلی جنسیتزده و عدم حضور در عرصۀ عمومی، بهشکلی وابسته به همسر از نظر مالی، بحرانزا، مستأصل، ناتوان و بیکفایت نمایش داده میشوند. بهنظر میرسد جهت اهمیتبخشی به زن، تمرکز بر موضوع زن کافی نیست و باید به لایههای پنهان روایتها که حاکی از ذهنیت و تصورات قالبی مردانه است، نیز توجه کرد. |
کد مقاله | 43124 |
تعداد بازدید | 90 |
|