• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه ادراک عدالت اجتماعی در بین زنان استان اردبیل
تعداد صفحات 22
نویسنده سامره دشتیاری - اقباله عزیزخانی - صمد عابدینی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی پیاپی 48
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 170-149
زبان فارسی
کلید واژه عدالت اجتماعی  اردبیل  ادراک زنان  ادراک عدالت اجتماعی  عدالت انصاف گرایانه  عدالت مساوات گرایانه  انگیزش اجتماعی  
چکیده هدف: ادراک فرد در مقام کنشگر اجتماعی و ارزیابی عادلانه او از مناسبات توزیع قدرت و ثروت، عاملی است که می­تواند موجب همبستگی اجتماعی، افزایش تعهّد و تعلّق به جامعه شود. این پژوهش با هدف شناسایی انگیزش اجتماعی زنان از عدالت اجتماعی و برداشت آنها از این مفهوم انجام شد.
روش­: روش پژوهش گرانددتئوری است. روش نمونه ­گیری، هدفمند از نوع حداکثر اختلاف است که مصاحبه عمیق با تعداد 22 نفر از زنان استان اردبیل تا اشباع نظری ادامه یافت. شیوه تحلیل داده ­ها با ورود داده ­های متنی به نرم افزار مکس ­کیودا در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد.
یافته ­ها: نتایج یافته­ ها نشان داد درجه انگیزش اجتماعی عدالت اجتماعی در بین زنان متفاوت بوده و آنها با دو مقوله تقدیرگرایی و مطالبه گرایی نوع حساسیّت شان را نسبت به برقراری عدالت اجتماعی بیان داشتند. آنها با چهار مقوله عمده، عوامل تعین بخش پدیده عدالت اجتماعی معرفی کردندکه عبارتند از: 1- ساختار سازمان خانواده، 2- خودآگاهی، 3- توان مالی، 4- رسوبات فکری. زنان همچنین با دو مقوله هسته­ ای، عدالت اجتماعی را تفسیر کردند: 1- عدالت اجتماعی انصاف­ گرایانه که در توزیع منابع، لیاقت و شایستگی افراد را لحاظ می کند. 2- عدالت اجتماعی مساوات­ گرایانه، که زن را طفیل مرد و جامعه تفسیر می کند.

کد مقاله 43111
تعداد بازدید 60

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397