عنوان | واکاوی نقش زنان در نظام آموزشی هرمزگان در دوره پهلوی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 148-131 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقش زنان بندرعباس (شهرستان) پهلوی نقش زنان در نظام آموزشی ایران هرمزگان نظام آموزشی عصر رضاشاه نظام آموزشی ایران جنوب ایران تحولات نظام آموزشی |
چکیده |
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نقش زنان در نظام آموزشی جنوب ایران به خصوص استان هرمزگان در عصر پهلوی می باشد و با در نظر گرفتن فرهنگ مردم و نوع برخورد و دیدگاه آنها نسبت به زنان، به نقش آنان در تحولات نظام آموزشی در این عصر می پردازد. روش: این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اسنادی- کتابخانه ای، به واکاوی نقش زنان در نظام آموزشی هرمزگان در دوران پهلوی پرداخته و در پی پاسخ به این پرسش است که جامعه زنان به طور کلی و بالاخص زنان هرمزگان در نظام آموزشی دوره رضاشاه چه جایگاهی داشتند؟ یافته ها: تحقیق پیش رو نشان می دهد از سال 1319 به بعد در بخش ها و روستاهای هرمزگان آموزش و پرورش، شروع به فعالیت کرد و آنچه در این میان بسیار به چشم می آید یکی آن است که نقش خیرین (زنان و مردان) و هیئت امناء ها در تاسیس و گسترش مدارس مقاطع مختلف، در این دوره در استان هرمزگان گاه پر رنگ تر از نقش دولت بوده است و دوم آنکه در میان آموزشگاه های متفاوت، نام آموزشگاه های دخترانه نیز به نسبت مناسبی به چشم میخورد. اولین دبستان دخترانه در بندرعباس در سال ۱۳۱۱ هـ. ش به مدیریت و آموزگاری خانم طلعت باستی، تأسیس گردید و نقش بانوان هرمزگان در ترویج فرهنگ و تعلیم و تربیت دانش آموخته های بومی نقشی ماندگار است. |
کد مقاله | 43110 |
تعداد بازدید | 92 |
|