عنوان | اوقات فراغت و جنسیت: تأملی بر تجربه زیسته دانشجویان دختر دانشگاه شیراز |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 82-67 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت آموزش عالی دانشجویان دختر اوقات فراغت تجربه زیسته دانشجویان دانشگاه شیراز تجارب زیسته دختران اوقات فراغت دختران تجربه دختران تجارب دانشجویان دانشگاه شیراز ساختارهای فراغت |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه تجربه زیستة دانشجویان دختر از اوقات فراغت بود. روش: روش پژوهش نیز پدیدارشناسی انتخاب شد. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه شیراز بودند که با نمونه گیری هدفمند 23 نفر از آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گرداوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که جهتگیری فراغتی فردمحور، محدودیت ساختارهای جامعه بر فراغت، بسترهای فراغتی تبعیض آمیز، عدم امنیت در گذران اوقات فراغت و جهتگیری اقتصاد محورِ فراغت، مضامین اصلی در الگوهای فراغتی دانشجویان دانشگاه شیراز را شکل می دهند. بر اساس یافتههای پژوهش، تمایل به انتخاب فراغت غیرفعال و جهتگیریهای فراغتی آزادانه و انتخابی، عواملی هستند که جهتگیری فراغتی فردمحور، را توضیح میدهند. جنبه های مذهبی، محدودیتهای عرفی-فرهنگی و محدودیتهای ساختارِ سیاسی، بهعنوان محدودیت ساختارهای جامعه بر الگوهای فراغت، شناسایی شدهاند. تخصیص امکانات نابرابر، محدودیت در تنوع فراغت و نگاه فرهنگی، بسترهای فراغتی تبعیض آمیز هستند که فراغتِ آنها را شکل میدهد. عدم امنیت ذهنی- ساختاری و عدم امنیت مکانی و زمانی، محدویت دانشجویان دختر را از عدم امنیت در گذران اوقات فراغت درکپذیر میکنند. همچنین تمایز طبقاتی و جهتدهی فراغتی نیز جهتگیری اقتصادمحورِ فراغت دانشجویان را معرفی میکند. با توجه به نتایج پژوهش به سیاستگذاران فرهنگی و فراغتی توصیه میشود تا اقدامات مورد نیاز را جهت رفع موانع ساختاری و ذهنی شکل گرفته در بین دانشجویان در حوزه فراغت، انجام دهند تا در این زمینه احساس تبعیض در بین دختران کاهش یابد. |
کد مقاله | 43106 |
تعداد بازدید | 90 |
|