• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی پوشش شاخص‌های بنیادین فمینیسم در روزنامه‌های منتسب به اصلاحات (بررسی موردی سال‌های 76 تا 1380)
تعداد صفحات 18
نویسنده ولی اله برزگر کلیشمی - نعیم شرافت
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی پیاپی 48
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 32-15
زبان فارسی
کلید واژه فمینیسم  روزنامه  زن ایرانی  مطالبات زنان  احزاب سیاسی  فمینیسم ایرانی  دولت اصلاحات  احزاب سیاسی ایران  روزنامه‌های اصلاح طلب  
چکیده هدف: دولت اصلاحات که در سال 1376 با شعار توسعه سیاسی و گسترش آزادی‌های مدنی و با مشارکت قابل توجه زنان در عرصه انتخابات، قدرت سیاسی را در اختیار گرفت، به نظر می‌رسد از یک سو طرح و پی‌گیری مسائل و مطالبات سیاسی-اجتماعی مربوط به زنان را در سطح گسترده‌تری در قیاس با گذشته دنبال نمود و از سوی دیگر زمینه را برای مشارکت و نقش‌آفرینی هر چه بیشتر زنان در امور جامعه و اداره کشور فراهم ساخت.
روش: مساله اصلی در پژوهش حاضر، بررسی فراگیری و پوشش شاخص‌های بنیادین فمینیسم در روزنامه‌های منتسب به جریان اصلاحات است که با روش علمی کاربردی تحلیل محتوای 8 عنوان روزنامه شاخص در بازه زمانی 76 تا 1380 و با استفاده از آزمون T، و تحلیل واریانس دو راهه انجام شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که به رغم تحولات رخ‌داده در حوزه زنان در این دوره، روزنامه‌های منسوب به اصلاحات با اتّخاذ رویکرد محافظه‌کارانه، همچنان ظاهری مردسالارانه دارند و کمتر به مسائل اساسی و بنیادین زنان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنر و رسانه، خانواده، آموزش، امور حقوقی، ورزش و سرگرمی پرداخته‌اند.

کد مقاله 43103
تعداد بازدید 63

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397