• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر جایگاه زن و ساختار خانواده بر سبک‌های تصمیم‌گیری خرید خانواده
تعداد صفحات 14
نویسنده سحر اسدزاده منجیلی - فرشته لطفی زاده
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) پیاپی 48
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 14-1
زبان فارسی
کلید واژه زنان شیراز  زنان اصفهان  جایگاه زنان  ساختار خانواده  تهران  اصفهان  مشهد  رفتار مصرف کننده  شیراز  سبک تصمیم‌گیری  زنان شهر تهران  زوجین ایرانی  زنان مشهد  تصمیم‌گیری خرید  سبک خرید  خرید  خرید خانواده  
چکیده هدف: ساختار خانواده عاملی تأثیرگذار در فرآیندهای تصمیم ­گیری محسوب می­شود و زنان به واسطه نقش ­آفرینی قابل توجهی که در خانواده و شکل­ گیری ساختار خانواده دارند، از اهمیت ویژه ­ای در تصمیم‌گیری­ها، به ویژه در هنگام خرید، برخوردارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نقش زن و ساختار خانواده بر سبک­ های تصمیم‌گیری خرید خانواده در نظر گرفته شد.
روش: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است. برای دستیابی به اهداف پژوهش علاوه بر مطالعات کتابخانه ­ای، مطالعات میدانی صورت گرفت و جامعه آماری پژوهش از بین 8 کلانشهر ایران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، چهار کلانشهر تهران، شیراز، اصفهان و مشهد تعیین و با استناد به جدول کرجسی و مورگان 400 زوج به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ های میدانی ابزار پرسشنامه پژوهش با تکیه بر مبانی نظری و مصاحبه‌ با خبرگان و اجرای سه پیش آزمون در نهایت با 68 سؤال 5 گزینه ­ای طیف لیکرت طراحی گردید و برای آزمون فرضیه ­های پژوهش از روش­های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل واریانس چند متغیره بهره گرفته شد.
یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که زوج­ های ایرانی در هنگام خرید دارای هفت سبک جویای برند، جویای کیفیت، سردرگمی بخاطر ازدیاد اطلاعات، آگاهی از ارزش پول، جویای سبک و پرستیژ، تفریح‌گرایانه- لذت‌جویانه و خریداران بی‌برنامه هستند که طبق یافته‌های تحلیل واریانس چندمتغیره تفاوت معناداری بین سبک­ های تصمیم‌گیری خرید خانواده‌هایی با ساختار دموکرات و خانواده‌هایی با ساختار مردسالار وجود دارد و 2 سبکی که با ساختار خانواده رابطه‌ای ندارند؛ سبک جویای برند و سردرگمی در ازدیاد اطلاعات است. بر اساس نتایج بدست آمده، شناسایی ساختار خانواده و جایگاه زنان می­تواند به جامعه ­شناسان در تحلیل درست رفتار خرید خانوار کمک کرده و شناسایی سبک ­های تصمیم ­گیری خرید می­تواند به بازاریابان در بخش­بندی درست بازار و تدوین استراتژی مناسب برای آنان کمک نماید.

کد مقاله 43102
تعداد بازدید 95

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397