• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي عوامل خانوادگي و اجتماعي مؤثر بر رفتار بزهکارانه دانش آموزان: مورد استان بوشهر
تعداد صفحات 31
نویسنده محمد زنگنه
مشخصات نشریه  علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی شماره 25
تاریخ انتشار بهار - 1383
محدوده صفحات 135-105
زبان فارسی
کلید واژه نقش خانواده در تربیت فرزند  دانش‌آموزان دختر  خانواده و تربیت فرزند  بزهکاری جوانان  رفتار بزهکارانه  
موضوع تربيت در خانواده     کودک و جرم    
چکیده يكي از عوامل مهمي كه در امحاي نيروي انساني، به ويژه جمعيت جوان و فعال خصوصاً دانش‌آموزان سهم بسزايي داشته و دارد، آسيب‌ها و انحرافات اجتماعي است كه جوامع بشري از دير باز تا كنون با‌ آن‌ها روبه‌رو بوداند. بدين منظور و با توجه به نكات فوق، هدف اين مقاله، بررسي و شناخت تأثير عوامل جمعيت شناختي، خانوادگي و اجتماعي مؤثر بر رفتار بزهكارانه دانش‌آموزان است. بر همين اساس، متغيرها و فرضياتي از سه ديدگاه نظري عمده يعني نظريات فشار، خرده فرهنگي و كنترل اجتماعي و جهت تبيين رفتار بزهكارانه دانش‌آموزان استنتاج شده‌اند. همچنين در پژوهش حاضر، روش تحقيق و نمونه‌گيري با استفاده از روش پيمايشي، رابطه متغيرهاي مستقل و وابسته مورد بررسي قرار گرفته است.\r\nداده‌هاي مورد نياز نيز جهت آزمون وصفيات فوق از طريق پرسشنامه خود ـ گزارشي و با شيوه نمونه‌گيري تصادفي قشربندي شده چند مرحله‌اي متناسب، از يك نمونه 1200 نفري از دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان بوشهر جمع‌آوري و با استفاده از تكنيك‌هاي آمار استنباطي مانند تحليل واريانس يكطرفه آزمون تي، ضرايب همبستگي (ضريب همبستگي پيرسون و اسپرمن)، رگرسيون ساده و چند متغيره مورد تحليل آماري قرار گرفته‌اند. نتايج حاصله حاكي از اين است كه هر يك از متغيرهاي تحصيلات والدين، درآمد خانواده، وضعيت تحصيلي، تعهدات و تعلقات خانوادگي و آموزشگاهي، ميزان نظارت والدين بر فرزندان، ميزان دينداري شخصي و زمينه ديني پاسخگويي داراي رابطه معكوس و معني‌دار و هر يك از متغيرهاي ميزان دلبستگي و معاشرت با دوستان بزهكار و بعد خانوار داراي رابطه مثبت و معني‌داري با اطمينان 95 درصد با رفتار بزهكارانه دانش‌آموزان هستند. اما متغير سن با رفتار بزهكارانه دانش‌آموزان در سطح اطمينان 95 درصد داراي رابطه معني‌داري نيست. \r\nنتايج حاصله همچنين نشان داد كه هر يك از متغيرهاي وضعيت اشتغال والدين، ساخت خانواده، جنس، پايه تحصيلي و رشته تحصيلي با اطمينان 95 درصد داراي ارتباط معني‌داري با رفتار بزهكارانه دانش‌آموزان هستند.\r\nنويسنده در پايان و با توجه به نتايج و يافته‌هاي پژوهش، به بررسي دو نهاد خانواده و مدرسه كه نقش مهمي در پيشگيري يا كاهش رفتار بزهكارانه دانش‌آموزان دارند، پرداخته و آنها را مورد بحث قرار مي‌دهد.

کد مقاله 4288
تعداد بازدید 1222

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397